Nyheter
Voi, Tier og Bolt får leie ut sparkesykler i Oslo
De tre selskapene Voi, Tier og Bolt vant anbudet om å leie ut elsparkesykler i Oslo. Selskapene får leie ut 2.667 sparkesykler hver.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Tolv selskaper hadde meldt seg på i anbudskampen om å leie ut sparkesykler i Oslo. Voi, Tier og Bolt vant anbudsrunden, skriver DN.
Selskapene får tillatelse til å leie ute 2.667 kjøretøyer hver fra 1. april 2022 til 31. mars 2023.
– Voi, Tier og Bolt er best egnet til å oppnå formålene med tillatelsesordningen, sier Rune Gjøs, divisjonsdirektør i Bymiljøetaten i en pressemelding.
I fjor sommer var det rundt 25.000 elsparkesykler i Oslo. Mot slutten av sommeren strammet Oslo kommune kraftig inn og satte et tak på 8.000 sparkesykler fordelt på tolv aktører. Nå kommer en ny ordning på plass. Fortsatt blir det bare 8.000 sparkesykler i byen, med antall aktører reduseres kraftig.
Voi på førsteplass
I anbudet vekta Bymiljøetaten tre kriterier. Framkommeligheten i offentlige rom med ble vektlagt med 40 prosent, sikkerhet med 40 prosent og miljø med 20 prosent.
Voi kom på førsteplass i anbudsrunden. De hadde best lovnader om å sikre framkommelighet og sikkerhet i offentlige rom.
– Dette er et tilbud som tjener hele byen, ikke bare de som bruker elsparkesykkel. Sammen med kommunen vil vi finne de beste parkeringsløsningene, sier nordensjef i Voi, Christina Moe Gjerde, i en pressemelding.
Tier var selskapet som var best på miljø.
– Vi er utrolig stolte over å bli valgt som en av tre aktører som får tillatelse. Oslo går foran på reguleringer og stiller strenge krav. Aktørene må levere på sikkerhet, ryddighet og klima, sier Morten Askeland, norgessjef i Tier til DN.
Saken fortsetter under videoen
Forstår ikke resultatet
Mange selskaper skal nå ut av byen. Blant dem er Ryde, som er overrasket over Bymiljøetatens vurderinger.
– Mange av våre tiltak særlig knyttet til sikkerhet ser ikke ut til å være nevnt i evalueringsrapporten. Dette punktet scoret vi nest best med 9,5 av ti i Trondheim, mens i Oslo får vi en betydelig dårligere score. Vi forstår ikke resultatet, sier en skuffet Ryde-sjef Tobias Balchen til AO.
Oslo kommune forventer å bruke 8,7 millioner kroner i året på å forvalte og kontrollere ordningen med elsparkesykler i byen, ifølge AO.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen