Innenriks
– Vi kan støtte et fortausforbud
Elsparkesykkel-selskapet Voi kommer Blindeforbundet og Handikapforbundet i møte i kravet om å fjerne elsparkesyklene fra fortauene.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
– Vi er klare på at vi kan støtte et fortausforbud, men da må også sykkelinfrastrukturen være god nok. Slik er det ikke i dag, sier Christina Moe Gjerde, Norden-sjef i Voi.
Vois elsparkesykler er å finne både i Oslo, Bergen, Trondheim, Drammen, Stavanger, Sandnes, Kristiansand og Lillestrøm, ifølge selskapets nettsider.
– Bør være en vekker
Nylig kunne Dagsavisen fortelle at nær to av tre syns- og bevegelseshemmede føler seg utrygge i møte med elsparkesykler, ifølge en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
Det er også mange syns- og bevegelseshemmede som har blitt påkjørt av elsparkesykler eller falt over parkerte elsparkesykler, ifølge den samme undersøkelsen.
Derfor vil både Blindeforbundet og Handikapforbundet at det skal bli forbudt i bruke elsparkesykkel på fortauene.
Christina Moe Gjerde i Voi, mener funnene i undersøkelsen «bør være en vekker» for flere og bedre sykkelveier.
– Vi har data som viser hvor bruk av elsparkesykler på fortau og i veibane er størst, noe som også gir en indikasjon på hvor behovet for sykkelinfrastruktur er mest prekært, forteller Gjerde.
– Vi deler gjerne denne innsikten, og håper det kan bidra til raskere og mer effektiv utbygging av infrastruktur.
Både Blindeforbundet og Handikapforbundet vil også ha oppmerkede parkeringsplasser som sparkesyklistene må benytte.
– Vi er enige i at det trengs flere oppmerkede parkeringsplasser, og at det kan være områder i byen hvor det kun er disse plassene som kan benyttes, sier Gjerde.
– Vi har masse data som viser hvor det vil være gunstig å opprette slike soner.
Dropper sparkesyklene
Voi har tillatelse til å drive utleie av elsparkesykler og elsykler i Oslo fram til 1. april i år, i likhet med Tier Mobility og Bolt Services.
Lime er et annet selskap som driver med slik utleie, og som håper på snarlig innpass i Oslo.
– I midten av februar offentliggjør Oslo kommune hvilke operatører og med hvilke parkeringsmodeller, som får tillatelse til å drive i byen fra og med 1. april, forteller Fredrik Timell, samfunnskontakt for Lime i Norden.
– Faste parkeringsplasser for mikromobilitetskjøretøyer er noe Blindeforbundet og Handikapforbundet har kjempet for i lang tid. Det har vi i Lime tatt hensyn til i vår søknad om tillatelse til å operere i Oslo i 2023.
– Vi ønsker å innføre begrenset parkering i området innenfor Ring 2, hvor problemene med dårlig brukerparkering i byen, er størst, opplyser Timell.
– Vi har også søkt om å få drive forretning med elsykler i stedet for elsparkesykler.
– En nylig Norstat-undersøkelse viser at 83 prosent av Oslos innbyggere mener at delte sykler og elsykler parkeres bedre enn elsparkesykler.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen