Nyheter
– Vegvesenets spill for galleriet
– Det er et spill for galleriet når Statens vegvesen SVV) sier at de ønsker befolkningens innspill til plassering av en fremtidig ferjekai. Etatens innspill til den nye kommuneplanen i Nye Moss tyder på at vegvesenet allerede har bestemt seg, mener Eirik Tveiten (Rødt).

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Han viser til at SVV i sitt innspill til kommuneplanen for Nye Moss sier eksplisitt at « ... dagens ferjeleie bør legges til grunn for denne kommuneplanen.»
Bompenger
– Hvis ferjeleiet ikke blir flyttet, vil det komme en sentrumsnær tunnel, som skal finansieres med bompenger. Det vil føre til at store deler av byens befolkning vil bruke tunnelen, og at innbyggerne i Moss vil være med på å finansiere en del av riksvei 19; en veistrekning som ikke en gang er ønsket av innbyggerne. Hvis ferjeleiet flyttes til Kleberget, vil det hovedsakelig være ferjetrafikantene som må betale for den nye delen av riksvei 19. Men da vil det ta lenger tid for vegvesenet å få inn pengene som skal finansiere utbyggingen. Det regner jeg med at etaten ikke er interessert i, sier Eirik Tveiten.
Arild Svenson (Ny Kurs) er på linje med Rødt når det gjelder plassering av nytt ferjeleie.
– Det er innlysende at ferjekaia må flyttes sørover mot Kleberget. Bastøferja er en del av riksvei 19, og dette er statens vei. Det blir helt feil at befolkningen i Moss skal sikre finansieringen av denne veien. Jeg tror ikke det er tilfeldig at vegvesenet vil vente til etter kommunevalget i høst med å proklamere sitt valg for ferjeleiet. De ønsker nok ikke en bompengedebatt i Moss i løpet av valgkampen. Jeg håper derimot at plassering av ferjekaia og ny riksvei 19 blir løftet opp i valgkampen, sier Arild Svenson.
Lenger sør i Værla
Tomas Colin Archer (Ap) sier at Moss Arbeiderparti helst ser at ferjekaia flyttes lenger sør i Værla.
– Gjerne til Kleberget. Vi har en løpende kontakt med Statens vegvesen, og presser på for å få flyttet kaianlegget. Men det viktigste for oss er å få en tunnel, slik at trafikken ikke blir en propp gjennom byen, sier Tomas C. Archer.
– Ikke lønnsomt
– Det forutsettes en lokal medfinansiering når det skal bygges en ny riksvei 19 gjennom Moss. Da er jo bompenger den mest nærliggende løsningen, sier Per Inge Bjerknes fra Statens vegvesen.
Bjerknes er vegvesenets representant i rådmannsutvalget for Miljøløftet Moss, og har også signert innspillet fra Statens vegvesen til planprogrammet for byens nye kommuneplan.
Der står det: «Vi registrerer at planprogrammet nevner vurdering av flytting av ferjeleiet, noe som ikke har finansiering, og som i foreliggende utredninger ikke er funnet samfunnsøkonomisk lønnsomt. Samtidig gjennomføres tiltak på eksisterende ferjekai, og vi mener at dagens ferjeleie bør legges til grunn for denne kommuneplanen».
– Statens vegvesen forutsetter her at ferjeleiet ikke skal flyttes. Hvorfor?
– For det første ble denne uttalelsen gitt før regjeringen besluttet å stanse arbeidet med fast forbindelse over fjorden, så i dag er det noen endrede forutsetninger knyttet til at fortsatt ferjedrift må legges til grunn også på lang sikt. For det andre vil det være svært uheldig å binde kommuneplanen til en ny plassering av ferjeleiet nå, så lenge løsningen ennå ikke er avklart. Hvorvidt ferjeleiet blir liggende der det er, blir flyttet litt sørover eller blir lagt et annet sted i regionen, skal ikke avklares før tidligst høsten 2019. Pr. i dag ligger det ikke finansiering i Nasjonal Transportplan for en flytting. Derfor må vi forholde oss til dagens kailøsning inntil eventuelt noe nytt blir besluttet, sier Per Inge Bjerknes.