Nyheter
Utdanningsdirektoratet om mobbekartlegging: – Vi ønsker ikke å trekke frem et verktøy spesielt
I over fem år har Utdanningsdirektoratet trukket fram de kontroversielle kartleggingsverktøyene Spekter og Innblikk i sin informasjon til skoler som skal bekjempe mobbing. Nå er imidlertid ordlyden endret.
Unge blir bedt om å rangere hverandre og angi mobbere i kontroversiell mobbekartlegging.
Illustrasjonsfoto: Istock
Tirsdag 8. desember sendte Dagsavisen en epost med flere spørsmål til Utdanningsdirektoratet (Udir) knyttet til bruken av spørreskjemaene Spekter og Innblikk, der elever fra 3. trinn og ut videregående skole blant annet skal utpeke klassens mobbere og rangere medelever etter popularitet.
Bakgrunn for saken: Ber elevene peke ut mobbere i klassen
De to skjemaene er en ikke-anonym kartlegging som helt siden 2014 har vært en del av strategien direktoratet har tatt i bruk for å avdekke skjult mobbing og synliggjøre maktforhold i klassen gjennom regjeringens Læringsmiljøprosjekt for bedre skolemiljø. Hovedformålet med Spekter og Innblikk, som er utviklet av Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger, er at elever skal angi både seg selv og medelever ved navn.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP