Nyheter
Ungdommer reagerer på mobbekartlegging: – Man må faktiske snakke med barna, ikke ha et skjema
– Det blir litt en oppfordring til å baksnakke, mener skoleelevene Nora (18), Tavar (17) og Mikal (17).
Det er etisk svært betenkelig å sette elever i en situasjon der de blir bedt om å angi både klassekamerater og seg selv, mener professorene Gunn Imsen ved NTNU i Trondheim og Stein Erik Ulvund ved UiO.
Nora (18) Tavar (17) og Mikal (17) er elever i videregående skole og barnevernsproffer ved Forandringsfabrikken. En proff er et barn eller en ungdom som deler erfaringer fra og gir råd til det systemet den uttaler seg om. De reagerer sterkt på spørsmålene ungdommene blir stilt i undersøkelsene Dagsavisen omtaler i dag.
Les saken her: Ber elever rangere hverandre og peke ut mobbere
– Det blir litt en oppfordring til å baksnakke, at man skal snakke om andre elever og rangere dem, og si hvem som er verst. Sånt skaper bare utrygghet og mistillit blant elevene i klassen, sier Mikal.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP