Nyheter

Tyrkisk vogntog med uhell i Polen – stoppet på Svinesund

Et «vrak» av et vogntog ble avslørt på Svinesund etter at den tyrkiske tungvekteren hadde kjørt av veien i Polen på sin ulovlige ferd nordover.

Den delen hang og slang bak på det tyrkiske vogntoget da det kom inn til kontroll på Svinesund. Det såkalte underkjøringshinderet skal rett og slett hindre personbiler i å havne under tungvekteren ved en eventuell påkjørsel bakfra.
Den delen hang og slang bak på det tyrkiske vogntoget da det kom inn til kontroll på Svinesund. Det såkalte underkjøringshinderet skal rett og slett hindre personbiler i å havne under tungvekteren ved en eventuell påkjørsel bakfra.
Publisert Sist oppdatert

– Her var det mye å sette fingeren på. Hvert enkelte tilfelle er grove brudd på trafikksikkerheten vi jobber for hver dag. Sikkerhetsmessig var dette vogntoget i en graverende tilstand, sier fagleder Øyvind Grotterød i Statens vegvesen til Dagsavisen.

Med en stor del hengende løs etter tilhengeren, med store skader, rullet det tyrkiske vogntoget inn til kontrollplass på Svinesund mandag.

Tilhengerens bakdel skal ha fått hard medfart på vei gjennom Polen, ifølge forklaringen sjåføren ga til Statens vegvesen.

– Det hang og slang bak der. Sjåføren fortalte at han hadde kjørt av veien i Polen og samtidig skadet tilhengeren. Noe mer enn det fikk vi ikke vite om den hendelsen, han var ikke særlig pratsom, opplyser Grotterød.

Hjemmesnekret løsning

Høyre baklys på den løse bildelen, et såkalt underkjøringshinder, lyste ikke. Men varsellampene blinket på høygir i hodene på veivesenets fagfolk.

Ved nærmere ettersyn, viste det seg også at sjåføren hadde valgt en hjemmesnekret løsning, som Statens vegvesen ser forholdsvis ofte, på et potensielt farlig problem: Luftputa ved høyre framaksel på tilhengeren var defekt, og tilhørende luftslange var koblet av og knekt.

En av luftputene under vogntogets tilhenger, som fungerer som fjæring, var defekt. Øverst i bildet ser du at sjåføren har koblet av og knekt slangen for å unngå tap av lufttrykk – en ikke anbefalt løsning.
En av luftputene under vogntogets tilhenger, som fungerer som fjæring, var defekt. Øverst i bildet ser du at sjåføren har koblet av og knekt slangen for å unngå tap av lufttrykk – en ikke anbefalt løsning.

– Det er en «løsning» som han har valgt for å hindre tap av lufttrykk. Luftputene fungerer som fjærer og holder kjøretøyet oppe. Det er særdeles alvorlig at én eller flere sånne ikke fungerer, da luftputene på hver sin aksel også bidrar til å holde veigrepet. Derfor er jo den eneste holdbare løsningen å stoppe og skaffe hjelp. Det er en relativt kurant operasjon å få byttet en luftpute, forklarer Grotterød.

Statens vegvesens folk fortsatte jakten – og de fant igjen: Vogntogets last var ikke sikret.

– Bare det alene er alvorlig, påpeker Grotterød.

Må vente

Undersøkelsene av vogntoget endte med at Statens vegvesen leverte en politianmeldelse av det tyrkiske transportfirmaet. Sjåføren kunne nemlig ikke legge fram lovpålagte dokumenter på transporttillatelse for frakt av gods fra Tyrkia til Norge.

I verste fall kan vogntoget bli stående på kontrollplassen på Svinesund i flere dager. Alle defekter har sjåføren fått pålegg om å få reparert på stedet før han kan kjøre videre. I tillegg må han vente på politiet.

– Han må ha hjelp på stedet og i tillegg motta politiets avgjørelse når det gjelder anmeldelsen, før han kan kjøre videre. Mest trolig vil firmaet få en bot, som sjåføren må gjøre opp på stedet, slutter Grotterød.

Statens vegvesen stanset og kontrollerte til sammen 77 tunge kjøretøy i mandagens rutinekontroll på Svinesund. Det resulterte i 56 pålegg om å rette feil og mangler og 39 kjøreforbud.

Det ble skrevet ut sju gebyrer for ikke tilfredsstillende dekk, fire gebyrer for overlast og tre gebyrer for øvrige forhold.

Powered by Labrador CMS