Verden
«TV-krig» mellom Donald Trump og Kamala Harris: – Velgerne elsker det
Presidentkandidatene pøser på med politisk «angrepsreklame» på alle skjermer i valgkampen i USA. Eksperter forklarer hvorfor.
Et skilt til støtte for Republikaneren Donald Trump i vippestaten Michigan. Både på og av skjerm florerer det av støtteerklæringer til presidentkandidatene i USA i tiden før valgdagen 5. november.
Emily Elconin
– Man hører ofte amerikanske velgere si «vi vil ikke ha det» om slik reklame, men så viser alle målinger og vurderinger at den type reklame er veldig effektivt. Så det er et skille mellom hva velgerne sier og det de faktisk tar til seg, forklarer den svenske USA-eksperten Andreas Utterström til Dagsavisen.
«Attack ads» – politisk angrepsreklame – ruller nemlig over amerikanske skjermer nærmest 24 timer i døgnet i disse dager, på alle flater. Og slike påvirkningsforsøk blir det mye av i den korte tiden før valgdagen 5. november, ifølge Politico og Financial Times.
Både Demokratenes presidentkandidat Kamala Harris og Republikanernes presidentkandidat Donald Trump pøser dermed på med reklamedollar for å vinne kampen om Det hvite hus.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP