Nyheter

Tidligere mammablogger: – Helt vanlige barnebilder misbrukes av pedofile

Før var Mariann Johansen ivrig mammablogger. Nå har hun slettet alle bilder av barna sine fra nettet.

Mariann Johansen angret på barnebildene hun selv la ut som mammablogger, og advarer andre om på legge ut bilder av barna i sosiale medier.
Mariann Johansen angret på barnebildene hun selv la ut som mammablogger, og advarer andre om på legge ut bilder av barna i sosiale medier.
Publisert Sist oppdatert

Tendensen til å legge ut bilder av barn på sosiale medier har et navn: Sharenting – en sammenslåing av ordene sharing og parenting. I Frankrike har de nettopp behandlet en ny lov tar sikte på å etablere beskyttelse av personvernet som et av foreldrenes ansvar som innehavere av foreldremyndighet. Mariann Johansen (45) var selv engang mammablogger, men er gått over til å drive mediekritikk av influencersegmentet. Hun tror neppe loven er noen mirakelløsning, men at det kan vekke foreldre nok til at de blir mer varsomme med å publisere bilder av barn på internett.

– Jeg vet at franskmennene har vært veldig ivrige i å få regulert dette som går på eksponering av barn i Frankrike, og det stiller jeg meg positiv til selv om det er et vanskelig område å regulere. Men det sier noe om at folk forstår alvoret i at familielivet bør vernes, sier hun til Dagsavisen.

Angret på mye

Som mammablogger har hun tidligere lagt ut mange bilder hun angrer på. For noen år siden tok hun et oppgjør med seg selv og fjernet alt fra sosiale medier.

Hva er det som er så farlig med å publisere bilder av barna sine i sosiale medier?

– Hvis vi skal snakke om det som er mest farlig, så handler det først og fremst om pedofili og misbruk av helt vanlige barnebilder og videoer som publiseres. Den risikoen er mye større enn folk tror, sier hun.

Hvis vi skal snakke om det som er mest farlig, så handler det først og fremst om pedofili og misbruk av helt vanlige barnebilder og videoer som publiseres.

Mariann Johansen, tidligere mammablogger

– Et 13 år gammelt barn har i gjennomsnitt 1 300 bilder av seg selv i omløp på internett. Dette er bilder som kan misbrukes til barnepornografi eller som kan føre til mobbing i skolemiljøet, skriver avisen Le Monde og minner om at når bilder først er på nettet, mister foreldrene kontrollen over distribusjonen. I forbindelse med den nye loven minner de om at 50 prosent av bildene som utveksles på barnepornografiske fora, opprinnelig ble lagt ut av foreldre på deres sosiale medier.

– Helt uskyldige barnebilder manipuleres og misbrukes, sier Mariann Johansen.
– Helt uskyldige barnebilder manipuleres og misbrukes, sier Mariann Johansen.

Tyveri og manipulering

Dette er ikke nytt for Mariann Johansen. På bloggen sin FruJohansen skriver hun:

«De kommer til å ta bildet ditt, dele det videre som det er, eller manipulere det til å bli noe annet enn det opprinnelig var. Mange av bildene i Dark Room – beslagene var private bilder tatt fra sosiale mediekanaler. Hvis bilder av barnet ditt havner i det neste beslaget, så er det du som har gjort det mulig.»

– For noen uker siden la jeg ut en video som er blitt delt veldig mye, og den har jeg fått tilbakemeldinger på fra folk som jobber i sedelighetsavdelingene på diverse politikammer. Og de sa mye av det samme som meg, at hvis folk hadde visst hvor mye av det vi ser av bilder av barn som er blitt hentet ut fra sosiale medier, så hadde ikke folk lagt ut noe som helst.

Hva bør man gjøre hvis man har delt barnebilder man ikke burde delt?

– Jeg ville slettet det øyeblikkelig, sier Mariann Johansen.

Søte barn selger

Mariann Johansen forstår at det kan være fristende å dele bilder av barna, fordi man er både stolt og glad forelder.

– Mekanismene kjenner jeg igjen fra mine egne barn var små. Dette urkraftinnstinktet i oss som gjør at vi ønsker å dele det vi syns er finest i hele verden, nemlig våre egne barn.

Den regisserte hverdagen som utspiller seg i en idyllisk familiekulisse er så populær at mange influensere bruker barna sine nærmest som et trendy tilbehør i bilder for å skape engasjement. Og engasjementet er stort. Dermed har babyshowers og barnebursdager blitt big business.

Alle som driver kommersielle kanaler merker godt at bilder av barn genererer langt flere likerklikk og kommentarer enn annet innhold.

Mariann Johansen

– Alle som driver kommersielle kanaler merker godt at bilder av barn genererer langt flere likerklikk og kommentarer enn annet innhold. Derfor blir det også en lettvint måte å øke oppmerksomheten på, det er bare å poste et barnebilde og så kommer responsen, og den kan de selge videre til en annonsør, sier Mariann Johansen.

Høy aktivitet på innlegg betyr penger i kassa for kontoeier som gjerne er mamma, en sjelden gang pappa, i noen tilfeller begge.

– Dette er en milliardbusiness, sier Mariann Johansen. Hun synes også det trist å tenke at det som skal være fine merkedager i privatlivet kanskje bare blir en salgsplakat.

– Det tror jeg mange barn vil tenke tilbake på når de er blitt voksne og ser hvordan de ble brukt i sponsede innlegg i foreldrenes sosiale medier.

Influencerbarna er blitt tenåringer

Mariann Johansen har lenge spådd bråk når influencerbarna vokser opp og blir gamle nok til å ta et oppgjør med foreldrenes publiseringsentusiasme.

– Nå begynner det å komme en del tenåringer som er vokst opp med denne delingskulturen som vi hadde i 2007–2008, da våre barn var små, sosiale medier var nytt og vi postet alt som falt oss inn. Og så kommer ungene på skolen og oppdager at noen har funnet et babybilde av dem som de syns er kleint. Jeg har selv slettet mange bilder som jeg tror barna minne ikke ville satt pris på å vite ligger der ute på nettet. Og det er helt vanlige bilder, det er viktig å huske på – det er mye som er flaut for en 13-åring, sier Mariann Johansen.

Powered by Labrador CMS