Innenriks
Telenor-kunder slet med å ringe – nå er problemene løst
Noen Telenor-kunder slet torsdag med samtaler på mobil. Problemene er nå løst, skriver TV 2.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Saken er oppdatert. Et manglende ikke er lagt inn i første sitat fra Krokan.
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, sier torsdag ettermiddag til TV 2 at de tekniske problemene ble løst klokka 12.35.
– Vi har satt inn ytterligere tiltak for å sikre at tjenestene skal være stabile framover, og for å finne ut av hva som forårsaket feilen, sier Amundsen.
Ifølge kommunikasjonssjef Anders Krokan skyldes ikke feilen noe eksternt.
– Jeg ønsker ikke å utdype dette på nåværende tidspunkt, sier Krokan til kanalen.
Sporadiske problemer
Dagsavisen snakker med kommunikasjonssjef Morten Krokan klokka 12.20 torsdag.
– Vi er i ferd med å få oversikt over omfanget, men noen av kundene våre opplever nå sporadiske problemer med samtaler på mobil, sa han.
Krokan opplyste at selskapet jobbet med å få oversikt over hvor omfattende problemene var, og at fagfolk jobbet med løse situasjonen.
– Vi håper det skal komme opp igjen så fort som mulig, sa Krokan, som understreket at det var snakk om sporadiske problemer.
Noen av våre kunder opplever sporadiske problemer med samtaler på mobil. Det jobbes med å løse situasjonen. Vi beklager til de som er berørt.
— Telenor Norge (@TelenorNorge) November 3, 2022
Varslet av Nkom
Krokan sa til VG at data og andre tjenester fungerte som det skulle, og at det var ingen indikasjoner på at dette skyldes noen form for angrep.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Nkom, har varslet statsforvalteren i Vestland om at feilen gjelder i hele landet, skriver NRK.
– Det vil si at samtaler 4G/5G blir brutt eller ikke koblet opp. Det jobbes med feilretting, men det er foreløpig ikke gitt noe estimat for rettetidspunkt, skriver statsforvalteren i en melding.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen