Nyheter
Taxisjåførene må kjøre opptil fire mil for å lade elbilene
Mye av arbeidsdagen for drosjesjåførene i Indre Østfold går til lading. I pasienttransport fra sykehuset må de ofte ha ladestopp med pasienten i bilen.
– Det holder ikke å si at bransjen har hatt god tid på å omstille seg, når ladestrukturen ikke er godt nok utbygd, sier Sigbjørn Julien, daglig leder for Østfold taxitjenester.
Tomm Pentz Pedersen
ASKIM (Dagsavisen): – Infrastrukturen burde vært utbygd før kravet om en fossilfri drosjepark ble innført, da hadde det vært optimalt, sier Sigbjørn Julien.
Han er daglig leder for Østfold taxitjenester og har totalt 49 drosjer som dekker et stort område i Indre Østfold. Fra svenskegrensa til Nordre Follo i en retning, til avgrensning mot Sarpsborg og Moss – og Lillestrøm i nord. I løpet av året vil det Julien kaller småbilsegmentet av drosjene være fossilfrie. Nå er det 28 elektriske taxier på veien i Indre Østfold. Men ikke uten problemer.
– Ladeutfordringer. Vi har stasjonert biler på Ørje, i Trøgstad, Askim, Mysen og Rakkestad. I vårt område er det kun én fullgod ladestasjon, på YX Jaren i Tomter. Det betyr at kjøreturen blir henholdsvis 43 kilometer fra Ørje, 27 kilometer fra Trøgstad og ei drøy mil fra Askim for å komme til hurtigladerne. Med en taxi som i beste fall kan ta imot mye strøm raskt, betyr dette en til en og halv time for sjåføren i kjøring og ventetid ved ladestasjonen, sier Julien.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP