USAs president Joe Biden ble historisk da han besøkte streikende bilarbeidere i UAW i høst.

United Auto Workers (UAW) og leder Shawn Fain fikk gjennom sine krav mot bilgigantene i USA. I slutten av oktober var konflikten over.

Streiken mobiliserte for alvor amerikanske bilarbeidere. Dét kan bære bud om en ny vår for fagbevegelsen, mener eksperter.

Streikeviljen i USA forvitret i flere tiår. Men nå er en ny gnist tent

Amerikanske eksperter mener utviklingen i bilindustrien gir nytt håp for fagbevegelsens framtid. Det vil president Joe Biden utnytte.

Publisert Sist oppdatert

I slutten av oktober ble det satt punktum for den langvarige streiken mellom Det amerikanske bilarbeiderforbundet UAW og de tre store bilprodusentene i USA – Ford, General Motors og Stellantis. Til sammen 40.000 bilarbeidere gikk ut i streik, men fikk til slutt gjennomslag for kravet om 25 prosent lønnsoppgang.

Bob Bussel er historiker og professor emeritus ved University of Oregon i USA. Han har fulgt utviklingen i den amerikanske fagbevegelsen tett i over 40 år. Bussel mener UAWs suksess med bilstreiken kan få enorme konsekvenser over dammen.

– Min første tanke da streiken var over, var at «dette kan være en av de mest betydningsfulle seirene for fagbevegelsen på lang tid». Spesielt innen bilindustrien. UAW har faktisk vært en pionér i den amerikanske fagbevegelsen, helt fra før 2. verdenskrig. De ønsket å bane vei for at folk fra arbeiderklassen kunne ta steget opp i middelklassen, sier Bussel til Dagsavisen.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS