Nyheter
Slik kan norske Tesla-eiere støtte streiken i Sverige: – Utrolig viktig
En av fem nye biler solgt i Norge i 2023 var en Tesla. Nå bes norske bileiere bidra i kampen for tariffavtale hos bilgiganten.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Da hun kjøpte sin brukte Tesla for tre år siden, var Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Tuva Moflag storfornøyd. Nå er hun ikke like sikker.
– Det gir helt klart en bismak å være en Tesla-eier i dag, når vi ser hvordan Musk holder på, sier Moflag.
For mens over 25.000 nye Teslaer rullet ut på norske veier i fjor, har Tesla-mekanikere i Sverige streiket i over to måneder for å få tariffavtale. Streiken har utløst sympatiaksjoner i hele Norden.
Situasjonen i Norge er ikke mye bedre, her organiserer Tesla-ansatte seg i hemmelighet, av frykt for å miste jobben.
– Det er egentlig et angrep på samfunnsmodellen vår. Jeg kjenner jeg blir provosert, forteller Moflag.

– Vet ikke hvem som rammes neste gang
Nå har Fellesforbundet, som organiserer ansatte ved norske Tesla-verksteder, startet en kampanje for å støtte streiken i nabolandet.
Et klistremerke med teksten «Jeg støtter kravet om tariffavtale hos Tesla» kan bestilles med et par tastetrykk.
Den muligheten har Moflag benyttet seg av – nå står hennes støtte til arbeidernes kamp klistret i frontruta. Hun oppfordrer andre norske bileiere og særlig sine kollegaer med Tesla i stortingsgarasjen til å gjøre det samme.
– Det er utrolig viktig å vise at vi støtter opp om det organiserte arbeidslivet, også når det ikke rammer oss sjøl, mener Moflag.
Hun legger til at arbeidernes kamp i Tesla kan ha større effekter enn vi aner i dag:
– Hvis ikke vi sier stopp når samfunnsmodellen vår blir angrepet, vet vi ikke hvem det rammer neste gang.

Offentlig gapestokk
Hvor stor effekt har egentlig symbolske handlinger, som å feste et klistremerke i et bilvindu? Mer enn du kanskje tror, mener Fellesforbundets leder Jørn Eggum.
Han viser til Olivia-streiken i 2023, da de ansatte holdt plakater som oppfordret bilister til å «tute for tariff». Det var evig tuting utenfor den restauranten, forteller Eggum.
– At flere blir klar over at Tesla prøver å snike seg unna de verdiene Norge er tuftet på, gjør at vi setter dem i en offentlig gapestokk, sier forbundslederen.
– Det du egentlig gjør er å bevisstgjøre folk – om at du tar et valg når du skal kjøpe bil. Noen kan godt velge ikke å kjøpe en Tesla, selv om de trenger en elbil.
– Vi bør ikke handle hos Tesla
Han forklarer at forbundet ikke er i konflikt med Tesla i Norge, fordi de i dag ikke har nok medlemmer til å kreve tariffavtale:
– Men vi jobber iherdig for å komme i posisjon til å kunne gjøre det.
Så hva kan egentlig norske Tesla-eiere og folk flest gjøre for å støtte kampen for tariffavtale i Tesla?
– Det den enkelte kan gjøre, er å snakke med venner og kollegaer, for å få økt oppmerksomhet om at Tesla ikke er en bedrift vi bør handle bil hos, sier Eggum.
Han oppfordrer også de som har bestilt en Tesla om å si fra til selskapet, at du er misfornøyd og overrasket over at de ikke vil inngå tariffavtale med sine ansatte.

Forbyr T-skjorter og sparker ansatte
Klistremerker er faktisk et betent tema for Tesla: I 2017 ble amerikanske Tesla-arbeidere bedt om å fjerne seg fra parkeringsplassen utenfor selskapets fabrikk i California og senere truet med oppsigelse.
Årsaken? De delte ut klistremerker og løpesedler om fagbevegelsen etter arbeidstid.
Saken havnet i rettssystemet og fagbevegelsen vant til slutt retten til å dele ut klistremerker på parkeringsplassen til Tesla. Det tok fire år.
Selskapets sjef, Elon Musk, er åpent fiendtlig til fagforeninger. I februar i fjor fikk 30 ansatte i USA sparken etter forsøk på fagorganisering.
Selskapet har gjentatte ganger brukt advokater til å slå ned på alle former for forsøk på fagorganisering: Til og med T-skjorter til støtte for fagforeningene er bannlyst.
Klistremerker i norske bilvinduer er kanskje en symbolsk støtte, men det er liten tvil om at symboler betyr noe for Tesla.