Innenriks

Skatteetaten forlater Facebook av personvernhensyn

I høst kobler Skatteetaten seg av Facebook. Det gjør de etter råd fra Datatilsynet av hensyn til folks personvern.

Foto: Matt Rourke / AP / NTB
Illustrasjonsfoto.
Publisert Sist oppdatert

Bruken av Facebook er også dalende blant folk, selv om kanalen fortsatt er stor blant de eldste.

– Betalte kampanjer sluttet vi med allerede i 2023. Nå stenger vi også for spørsmål, svar og publisering av poster for både privatpersoner og bedrifter. Vår beslutning omfatter alle Meta-kanaler, det vil si Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp, sier kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum i Skatteetaten.

Etaten satser heretter på å bruke sine egne kanaler – i hovedsak telefon og nettside – samt redaktørstyrte medier for å nå alle brukerne.

I 2023 fikk Skatteetaten 2,5 millioner henvendelser fra folk og bedrifter på telefon. Det ble dessuten registrert 3,3 millioner unike pålogginger på Min side på Skatteetaten.no.

Les også:Dette betyr statsbudsjettet for lommeboka di

Les også:Midtøsten-ekspert: – Israel har ikke mange venner (+)

Les også:Trump vil ha hevn: – En fare hvis USA slutter å fungere som en rettsstat (+)

Powered by Labrador CMS