Nyheter
Skal bygge framtidas Bastøferje
Bastø Fosen har kontrahert en ny ferje som skal i drift mellom Moss og Horten fra oktober 2020. - Dette blir en hybrid, men er tilrettelagt for å gå 100 prosent elektrisk når det blir tilrettelagt for ladestrøm i Moss og Horten, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen AS
- Vi har kontrahert en ny ferge for strekningen Moss-Horten. Den tilrettelegges for å kunne gå 100 prosent på elektrisitet, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.
Elisabeth Skovly
Han forteller at Bastøferjene ligger til land i så kort tid at det må bygges ut et ladesystem i havnene som er i stand til å forsyne ferjene med strøm i løpet av femten minutter.
- Dette blir en endekksferje med en lengde på 142,9 meter og kapasitet på 600 passasjerer. Det er Multi Maritime i Førde som skal designe ferjen, som de også gjorde med de tre foregående ferjene til rederiet. Skipet skal bygges hos Sefine Shipyard i Tyrkia, der vi også fikk bygd de tre siste ferjene våre. Vi har vært meget godt fornøyd med ferjene vi fikk bygd til konsesjonsperioden 2017-2026, og har mottatt mange positive tilbakemeldinger fra både ansatte og reisende etter at disse fartøyene ble satt i drift i sambandet, sier Øyvind Lund.
Erstatter Bastø III
Den nye ferja er basert på samme design som Bastø IV, V og VI, men med endret fremdriftsmaskineri. Båten er bestilt som en hybrid, men er tilrettelagt for å gå 100 prosent elektrisk ved at det blir etter-installert en større batteripakke når det blir utbygd et godt system for ladestrøm i Horten og Moss. Men det kan ta tid før den nye ferja kan driftes kun på strøm. For inntil videre har ikke Statens vegvesen intensjoner om bygge en ladestasjon for dette skipet.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP