Innenriks
Rapport: Lang ventetid for personvernklager
En kraftig økning i saksmengden til Datatilsynet om personvern bidrar til at Direktoratet for forvaltning og økonomistyring anbefaler å øke ressursene.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
– Rask teknologisk utvikling gir nye utfordringer for personvernet, og det er behov for både å styrke Datatilsynet ressursmessig og effektivisere arbeidet tilsynet gjør, skriver Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) i en ny rapport.
DFØ roser Datatilsynet for å oppnå mye, selv med knappe ressurser. Samtidig er økningen i saksmengden sterk etter at personvernforordningen (GDPR) ble innført.
– Saksbehandlingstiden på klager til Datatilsynet er svært lang. Den store saksmengden og kravet om at Datatilsynet må fatte vedtak i alle klagesaker fører også til at tilsynet ikke får frigjort ressurser til mer strategiske oppgaver.
I tillegg etterlyser både offentlige og private virksomheter klarere råd om hvordan de mer konkret kan ivareta personvernreglene i en gitt situasjon.
Les også: Barn på krisesenter: «Vi snakket om at vi var i fengsel, mens de var fri»
Les også:AAP: – Dette er det ingen som forteller deg (+)
Les også:Ut mot Listhaug: – Rett og slett tøv