Innenriks

Overlastet tømmerbil var uten brems: – Sjanseløs

Statens vegvesen gjorde farlig oppdagelse da de stoppet en tungtransport for overvekt: – Føreren var både overrasket og glad.

Denne tømmertransporten var både tung og trafikkfarlig da den ble stanset for kontroll hos Statens vegvesen i Ås.
Denne tømmertransporten var både tung og trafikkfarlig da den ble stanset for kontroll hos Statens vegvesen i Ås.
Publisert Sist oppdatert

Det forteller seniorinspektør Morten Kristiansen i Statens vegvesen, om sjåføren som onsdag ble vinket inn til kontroll på Støkken i Ås på grunn av mistanke om overvekt på vogntoget.

Det norske vogntoget var en svær tømmertransport og veivesenet reagerte på mengden tømmer.

– Vi stoppet vogntoget i utgangspunktet på grunn av overvekt, forteller Kristiansen.

Herfra ballet det på seg for både vogntog og sjåfør, som til sammen ble ilagt gebyrer på over 13.000 kroner.

– Her var det åpenbart grunnlag for å avskilte tilhengeren. Det var ingen tvil, forteller Kristiansen.

– Null bremsevirkning

Etter å ha vinket vogntoget inn til siden, oppdaget nemlig kontrollørene i Statens vegvesen en luftlekkasje.

– Inne i bremsehallen fant vi at luftlekkasjen hadde tilknytning til bremsene på hengeren, hvor en slange hadde røket tvert av. Da vi deretter utførte en bremsetest på hengeren, viste det seg at den manglet brems på fem av åtte hjul og hadde i praksis ingen bremsevirkning, forteller Kristiansen.

Han beskriver sjåføren som både imøtekommende og overrasket over feilene som ble funnet.

– Han var glad for at vi stoppet ham og fikk avdekket bremsefeilene, sier Kristiansen, som understreker alvoret:

– Når det mangler brems på fem av åtte hjul og tilhengeren veier nesten 34 tonn, vil det oppstå en veldig trafikkfarlig situasjon hvis vogntoget skal bremse. Det er sjanseløst. Den har null bremsevirkning, poengterer han.

Dårlig dekkmønster og enda dyrere for sjåføren

Det viste seg i tillegg at fire av dekkene på tilhengeren ikke var i samsvar med kravene til mønsterdybde på minimum 5 millimeter. Det resulterte i et gebyr på 8.000 kroner.

Statens vegvesen ila sjåføren et bruksforbud og avskiltet tilhengeren. Tømmertransporten måtte lastes om til godkjent vekt og tilhengeren berges til verksted.

Og det ble enda dyrere for sjåføren: Gebyret for overvekt var på 5.150 kroner.

Samme dag på Støkken kontrollstasjon ble det også ilagt bruksforbud og et overvektgebyr på 8.300 kroner til et annet norsk vogntog, som var lastet med fyllmasse.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Powered by Labrador CMS