Innenriks
Ny milliardsmell for jernbaneprosjektet i Moss
Kostnadsrammen på dobbeltsporet gjennom Moss har økt med 166 prosent på syv år.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
I 2017 vedtok Stortinget å sette av over 10 milliarder kroner til byggingen av en nytt dobbeltspor langs Østfoldbanen gjennom Moss. Samme år startet de forberedende arbeidene, som blant annet inkluderte rivingen av en hel bydel i Moss sentrum i 2018.
Prosjektet går ut på å bygge om lag 10 kilometer med dobbeltspor, delvis i tunnel, samt en ny jernbanestasjon i Moss. Alt dette skulle opprinnelig stå klart i 2024. I stedet har det skjedd en rekke forsinkelser – og kostnadssprekker. Nå senest i det reviderte nasjonalbudsjettet for 2024, som ble lagt fram tirsdag denne uka.

Den opprinnelige kostnadsrammen på prosjektet som ble vedtatt av Stortinget i 2017, var altså på over 10 milliarder kroner. En kostnadsramme er en øvre grense for hvor mye et utbyggingsprosjekt er ventet å koste.
I 2021 ble kostnadsrammen økt til 17,9 milliarder kroner.
– Det er alvorlig med en økning i kostnadsrammen på 70 prosent, men planlagte forbedringer i togtilbudet er avhengig av at prosjektet blir fullført, sa daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) da.
Les også: Når kommer feriepengene, og hvor mye får du?
I det reviderte nasjonalbudsjettet for 2024 foreslås det nå å øke rammen til 27,6 milliarder kroner. Det utgjør en økning på 166 prosent fra den opprinnelige prisen på jernbaneprosjektet.
Årsaken til både forsinkelsene og de økte kostnadene er dårlige grunnforhold. Underveis i prosjektet ble det nemlig oppdaget kvikkleire i området, som var mer omfattende enn først antatt. Å få på plass tiltak som skal bedre grunnforholdene og redusere risikoen for kvikkleireskred i Moss sentrum, har vist seg å koste dyrt.
I fjor ble ferdigstillelsen av prosjektet skjøvet til 2030. Foreløpig har det ikke blitt gjort noen justeringer på dette estimatet.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen