Innenriks

Nå vil SV se til utlandet for løsninger på skinner

Det haster å få på plass en ny jernbanereform, sier SV. Partiet mener løsningen ligger i statlig styring, og mindre oppsplitting.

tog, jernbane, Fredrikstad stasjon, perrong, togpassasjerer
– Nå haster det med å innføre en ny reform og ikke minst reversere det Erna Solbergs regjering innførte, sier Mona Fagerås (SV).
Publisert Sist oppdatert

Den nåværende regjeringen har kun ett år igjen før stortingsvalget 2025, men likevel har ikke de klart å komme opp med en plan for en ny jernbanereform. I Hurdalsplattformen var regjeringen ganske klare på at den ikke ønsker mer oppsplitting av jernbanen. Nå utfordrer SV regjeringen, og ber dem om å få på plass en ny plan for jernbanen.

Det er på tide at regjeringen setter på nødbremsen på jernbanen. Og legger en ny plan for fremtidens jernbane. Nå haster det å innføre en ny reform og ikke minst reversere det Erna Solbergs regjering innførte. Kontraktene med disse ulike aktørene som jobber med jernbane i landet går ut rundt 2027, derfor etterlyser jeg nå en ny plan for en ny reform, sier Mona Fagerås, som sitter i transportkomiteen på Stortinget for SV.

Under regjeringen til Erna Solberg (H) var privatisering og konkurranseutsetting ledende i jernbanesektoren. I 2015 vedtok Stortinget jernbanereformen. Denne endret sammensetningen av norsk jernbane, og delte opp driften av jernbanen. En samlet rød-grønn front advarte mot reformen.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS