Nyheter
Mer skoletilpasset lek i barnehagen: Eksperter slår tilbake mot kritikken
En egen ekspertgruppe vil innføre flere timer læringsaktiviteter i norske barnehager. En risikosport for barnas utvikling på sikt, mener fagfolk. Nå slår ekspertene tilbake.
Katrine Vellesen Løken, professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH).
Odd Mehus
Regjeringen vil jevne ut sosiale forskjeller blant norske barn. En regjeringsoppnevnt ekspertgruppe foreslår å innføre åtte timer obligatorisk, voksenstyrt læringsaktivitet i uka for alle 5-åringer i norske barnehager – såkalt lekbasert læring.
Dette er en «snikinnføring av skole i barnehagen» og kan ramme barnas motivasjon og utvikling på sikt, mener flere fagfolk Dagsavisen har snakket med. (Se egen sak).
Katrine Vellesen Løken er professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, og har ledet ekspertgruppas arbeid med rapporten «Et jevnere utdanningsløp – Barnehage, skole og SFO som innsats mot ulikhet blant barn», som nå er ute på høring.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP