Nyheter

En evaluering av seksårs­reformen er omsider igang. Men veien dit har vært lang, kan Dagsavisen fortelle i dag. Illustrasjonsfoto: Amanda Iversen Orlich
En evaluering av seksårs­reformen er omsider igang. Men veien dit har vært lang, kan Dagsavisen fortelle i dag. Illustrasjonsfoto: Amanda Iversen Orlich

Maktkampen om seksåringene

Siden innføringen av skolestart for 6-åringer i 1997 har 1.407.693 norske barn begynt på skolen det året de fyller seks år. Likevel er reformen aldri blitt evaluert. Dette er historien om hva som egentlig skjedde.

Publisert Sist oppdatert

– Fortsatt er det ingen som vet hvordan de minste barna egentlig har det på skolen. Og fortsatt er det ingenting som tyder på at de lærer mer enn de gjorde da grunnskolen var ni og ikke ti år, sier Peder Haug, professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda.

En gjennomgang han har gjort av PISA-resultatene for norske elever viser at 15-åringers prestasjoner i lesing, matematikk og naturfag i 2018 var nesten identisk med resultatene i 2001 da det såkalte «PISA-sjokket» kom.

– Mangler forskning

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS