Navn i nyhetene
– Må skille mellom mennesker og maskiner
– I stedet for å hoppe i Alnaelva får vi ta opp kampen mot robotene, sier tegneren Flu Hartberg, som har fått sosiale medier og kunstig intelligens i vrangstrupen.
– Jeg skulle ønske vi kunne finne opp et sosialt medium som ikke var styrt av onde milliardærer og utspekulerte roboter, sier Flu Hartberg.
Foto: Julie Pike
«Å bruke sosiale medier til å vise fram kunsten din blir bare blir mer og mer håpløst», skriver du i nyhetsbrevet du jevnlig sender ut. Hva er problemet?
– Jeg har prøvd å reflektere over hvordan kunstnere har forholdt seg til internett de siste tjue årene. I starten var disse plattformene – alt fra Flickr til Instagram, unike måter å nå ut til et større publikum på. I dag må du tilfredsstille algoritmenes krav og bli en form for influenser for å bli synlig. Før kunne du velge hva du ville se i feeden din, nå velges det for deg. Og korttidsstimuli i form av dumme videoer ser ut til å ha vunnet kampen om hva som blir mest synlig. Jeg synes det er en veldig dustete utvikling. Men jeg er i hvert fall ikke alene om å mene dette, skal jeg tro all responsen jeg har fått på mitt lille nyhetsbrev.
Du omtaler også kunstig intelligens som «en pest som kom over natta». Hvorfor det?
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP