Stavanger
LEDER:Uvær og ferjer til besvær
Statens vegvesen sier «Rogfast» når det klages over stengt fjord. Å vente til 2022-2023 er ikke holdbart, skriver sjefredaktør Bjørn G. Sæbø i dagens RA-leder.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
«Ekstremvær» er ett av nyordene i vår tid. Værordet er allerede misbrukt og mistolket slik at til og med kuling med storm i kastene blir oppgradert til det ekstreme. Problemet med den upresise språkbruken er at vi passasjerer forledes til å tro at det er som det ekstreme blir det normale. I helgen var sambandet Mekjarvik-Arsvågen stort sett nede. Ikke på grunn av ekstremvær, men fordi den nordøstlige vindretningen gjør det vanskelig å legge til i Arsvågen. Sør i Boknafjorden er Mekjarvik reservehavn, men i nord er det bare Arsvågen og ingenting annet.
Nøkkelen er Rogfast. Med et endelig vedtak i 2015 kan den undersjøiske motorveien fra sør til nord i fylket stå ferdig i 2022–2023. Hvis planleggingen av det kompliserte byggverket går sin gang, snakker vi om i hvert fall åtte-ni år med en E39 som virker av og til. I andre sammenhenger – som IKT og oljeutvinning – jobbes det febrilsk med å holde nedetider og revisjonsstanser på et lavest mulig nivå. Kundene blør nemlig penger når serverne ligger nede, og både oljeselskaper og staten ser millionene flagre hver gang plattformene i Nordsjøen har revisjonsstans. Den slags er rett og slett noe som holdes på et minimum, bare ikke når det gjelder forbindelsen mellom den nest største og fjerde største byen i landet. Attpåtil skjer forsinkelsene uten god nok varsling av passasjerene, som faktisk er kunder.
Statens vegvesens svar er at det er ytterst sjeldent at sambandet er stengt fordi vinden gjør det risikabelt for ferjene å legge til i Arsvågen. At sist stengning på grunn av forholdene i Arsvågen skal ha vært i 2007, er så sin sak. Problemer at fjorden rett som det er mister sin kapasitet på tre ferjer med avgang hvert 20. minutt. I 2012 var det 102 dager der bare to ferjer driftet sambandet. Når 2013-tallene kommer er det god grunn til å tro at dagene med stengt eller delvis stengt E39 over Boknafjorden ligger uakseptabelt høyt. To ferjer i et så tett trafikkert samband kan sammenlignes med å snevre inn motorveien mellom Stavanger til Sandnes fra fire til to felt.
Flere fylkespolitikere har irritert seg høylytt over det ustabile sambandet over Boknafjorden, enten forklaringene er vindretning eller ferjer på verksted. Etter helgens viderverdigheter rykket fylkesvaraordfører Terje Halleland (Frp) ut med krav om at reservekai for Arsvågen sees på en gang til. Når Vegvesenets svar er at reservekai i nord blir for krevende, bør de gjøre den samme samfunnsøkonomiske øvelsen som utføres hver gang en vei, bru eller tunnel planlegges. Hvor mye koster det transportselskap og andre bedrifter å kaste bort time etter time i kø? Et samfunnsregnskap for køsitting på begge sider av Boknafjorden kan være noe å se på når samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skal ta stilling til henvendelsen fra partifelle Halleland i Rogaland. Det er mange tapte arbeidstimer som risikerer å renne i Boknafjorden før Rogfast åpnes.