Reise

– Klokka er fire på tolv for å redde rullende materiell

I årevis ble det bygd damplokomotiver i Norge. Nå har de fleste gått tapt. Også mye annet av det som er igjen av den norske jernbanehistorien, kan forsvinne for alltid, frykter jernbaneentusiaster.

Takket være omfattende frivillig innsats har museumsjernbanene og Norsk Jernbaneklubb klart å ta vare på det som omtales som «en liten del» av norsk jernbanehistorie. Setesdalsbanen er en av landets sju museumsjernbaner.
Takket være omfattende frivillig innsats har museumsjernbanene og Norsk Jernbaneklubb klart å ta vare på det som omtales som «en liten del» av norsk jernbanehistorie. Setesdalsbanen er en av landets sju museumsjernbaner.
Publisert Sist oppdatert

– Det har til sammen vært cirka 800 damplok i Norge gjennom tidene, fordelt på 131 typer. Svært mange ble produsert i Norge, forteller Tom Oddby, direktør for Buskerudmuseet.

Damplokomotivene ble blant annet produsert av Thunes mekaniske verksted på Skøyen i Oslo, og av Hamar Jernstøberi og Mekaniske Verksted.

– Av denne norske industrihistorien har vi igjen cirka ti kjørbare damplok i dag. Mange damplok-serier har forsvunnet helt, fortsetter Oddby.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS