Nyheter

Erling Aanensen og Ludvig Thorsen sto sentralt i oppbyggingen av den hvite flåte. Foto: Rogalands Avis
Erling Aanensen og Ludvig Thorsen sto sentralt i oppbyggingen av den hvite flåte. Foto: Rogalands Avis

«Ingeniøren revolusjonerte fjordafarten»

BYHISTORIE: Det finnes ikke mange spor etter «Selskabe» lenger i bymiljøet. En gang var DSD – Det Stavangerske Dampskipsselskap – den dominerende aktøren i fjordafarten med sin «hvite flåte».

Publisert Sist oppdatert

I Børevigå finnes det imidlertid et skakt lite gateskilt som forkynner at her er «Ludvig Thorsens plass» – og et slikt minnested er han vel verdt ingeniøren som skapte mer enn en lokal skipshistorie.

Den tidligere tekniske direktøren i Stavangerske, ingeniør Ludvig Thorsen, hadde stor sans for Ryfylkes fjorder som han en gang i lyriske vendinger karakteriserte som «dette vidunderlige kanalsystemet som en ødsel natur har skjenket oss, og som den med rund hånd har overdrysset med all sin skiftende skjønnhet …» Før krigen tegnet og konstruerte Thorsen de båtene som senere skulle bli kjent som «sjøbussene» og danne grunnelementene i den senere hvite flåte.

Selv sa Thorsen i et radiointervju i november i 1938 at selskapet hadde sett behovet for å utvikle en ny type ekspressbåter, en form for sjøbusser, som var velegnet for å frakte fort og sikkert både passasjerer, post og lettgods. Hans utgangspunkt var å få en større fart i rutetrafikken. Skulle det målet oppnås, måtte man skille den tunge lastetrafikken fra passasjerfarten. Nå man satset på begge deler, tok det nødvendigvis lengre tid med lasting og lossing på hvert enkelt anløpssted.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS