Nyheter

Hva du som jobbsøker kan lære av Petter Stordalens jordbærfilosofi: Selg de bæra du har!

Alle har suksesshistorier. Du også!

Som karriererådgiver har jeg brukt Stordalens jordbærfilosofi som mantra for mine kunder i mange år, skriver Dagsavisens jobbdoktor Vigdis Lamberg.
Som karriererådgiver har jeg brukt Stordalens jordbærfilosofi som mantra for mine kunder i mange år, skriver Dagsavisens jobbdoktor Vigdis Lamberg.
Publisert Sist oppdatert

Vi som beveger oss i Oslo om dagen, ser store plakater og boards med stilistisk bilde av et jordbær og navnet STRAWBERRY. Det er reklame for navneskiftet av Petter Stordalens hotellkjede Nordic Choice Hotels. Tøft at han nå kaller opp selskapet sitt etter en filosofi han lærte av sin far som barn.

Som karriererådgiver har jeg brukt Stordalens jordbærfilosofi som mantra for mine kunder i mange år; en metode som du nå får innblikk i. Bakgrunnshistorien om jordbærfilosofien er slik:

12 år gamle Petter hadde sommerjobb hos sin far, kolonialhandleren. En dag skulle Petter selge jordbær på torget. Første dagen solgte han ingen bær. Hans forklaring var at de andre jordbærselgerne hadde mye finere bær enn ham. Da sa hans far: «Petter, nå skal jeg lære deg noe viktig. Du må selge de bæra du har for det er de eneste bæra du har å selge!»

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS