Innenriks
Høy prisvekst kan gjøre Fornebubanen enda dyrere
Kostnadsrammen for Fornebubanen kan ende på hele 31,3 milliarder når lønns- og prisstigning regnes inn.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
Tallet kommer fram i byrådssaken om prosjektet, som ble lagt fram for bystyret i Oslo tirsdag.
Det var Aftenposten som meldte om beregningene først.
Da prosjektet ble vedtatt høsten 2019, ble kostnaden beregnet til 16,2 milliarder kroner, med 18,5 milliarder kroner som et øvre estimat. Dette var målt i 2018-kroner, ekskludert merverdiavgift.
Når lønns- og prisstigning ble inkludert, var beregningen på 18,5 milliarder kroner, med 21,2 milliarder som øvre estimat.
Nå, et par budsjettsprekker senere, er forventet pris 23,3 milliarder kroner, med 26,4 milliarder kroner som øvre estimat, da målt i 2021-kroner.
Når lønns- og prisstigning regnes inn, øker dette til en forventet pris på 27,6 milliarder kroner, med 31,3 som øvre estimat.
Byrådet legger da til grunn en gjennomsnittlig prisstigning på 5,7 prosent i byggeperioden. I beregningene fra 2019 lå prisstigningen på 2,96 prosent.
Mandag ble det kjent at byrådet i Oslo – etter å ha truet med å skrote hele prosjektet på grunn av de økte kostnadene – sier ja til å gå videre med Fornebubanen. Samme dag ble det kjent at det kom et ekstrabidrag på 2,1 milliarder kroner fra grunneiere.
Det er ventet at banen vil stå ferdig i 2029, om lag to år senere enn opprinnelig planlagt.
Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen