Nyheter

Hjerneforsker og barnepsykiater mener skolen har feilet: - Barna våre har tapt noe helt livsnødvendig

Økende bruk av antidepressiva og ADHD-medikamenter, samt stress og skolevegring: Mangel på lek gjør barna mindre robuste i møte med skolens krav, mener hjerneforsker Per Brodal og barnepsykiater Charlotte Lunde i ny bok.

Per Brodal og Charlotte Lunde og
Per Brodal og Charlotte Lunde mener mangel på lek får alvorlige konsekvenser for norske barn.
Publisert Sist oppdatert

– Voksenstyrt læringspress i barnehagen bør avskaffes. Seksårsreformen var en ulykke som bør reverseres. Ingen av delene har gitt økt læring. Derimot tyder mye på at disse endringene har bidratt til at barn er blitt mindre robuste og sliter med å takle både livet og skolens krav, sier hjerneforsker og professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Per Brodal.

Han mener vilkårene for sunn utvikling og læring hos barn og unge er betydelig svekket de senere årene ved at muligheten for lek er redusert i stor grad:

– Lek er utvilsomt barns foretrukne læringsform og har enorm betydning for hjernens utvikling. Etter alt å dømme gir lek det beste grunnlaget for videre læring i skole og arbeidsliv. Det er et stort samfunnsproblem når vi ikke greier å ta vare på barns naturlige lærelyst utover i skoleløpet, fastslår Per Bodal.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS