Reportasje

Motiv fotografert gjennom speil i Hannchen Jacobsen & Cos atelier i Kirkegt. Fotografiet hører til arkivet etter Hannchen Jacobsen og Rachel Johnsen, som drev fotoforretning og -atelier sammen fra 1904 til1908. Til v. Rachel Johnsen, Hannchen Jacobsen
Motiv fotografert gjennom speil i Hannchen Jacobsen & Cos atelier i Kirkegt. Fotografiet hører til arkivet etter Hannchen Jacobsen og Rachel Johnsen, som drev fotoforretning og -atelier sammen fra 1904 til1908. Til v. Rachel Johnsen, Hannchen Jacobsen

Funn av negativer gir unikt innblikk i den mystiske Stavanger-kvinnens liv

På begynnelsen av 1900-tallet var hver fjerde fotograf i Norge en kvinne. Yrket appellerte særlig til ugifte og uavhengige. Hvorfor var det slik? Kanskje finnes svaret i bildene til stavangerkvinnen Hannchen Jacobsen.

Publisert Sist oppdatert

Det var under opprydding i en gammel forretningsgård i Stavanger våren 2006 at flere hundre negativer fra en ukjent fotograf dukket opp. Den ukjente fotografen var stavangerkvinnen Hannchen Jacobsen (1869 – 1908), som sammen med sin partner Rachel Johnsen drev fotobutikk på begynnelsen av 1900-tallet.

Fotoserien inneholdt en rekke postkort og reportasjebilder, blant annet fra kong Haakon og dronning Mauds kroningsferd til Stavanger i 1906. Men det var særlig de mange portrettene av Hannchen og Rachel sammen som begeistret.

Bildene viser nemlig en nærhet og intimitet som ikke var vanlig blant studiofotografer på denne tiden: Lavmælte selvportretter fulle av dybde og kjærlighet. Hannchen og Rachel i speilet. De to venninnene i gresset, smilende. Side ved side, armene rundt, blikk som møtes, varsom berøring. Inderlige motiver av sterke vennskap, som kanskje skjuler like mye som de viser.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS