Innenriks

Flere tusen av Sbankens fondskunder kan få kompensasjon fra DNB

DNB lover å betale tilbake penger som tidligere fondskunder hos Sbanken har tapt på grunn av feil hos DNB.

Kunder i Sbanken ser seg om etter alternativer etter at DNB fikk grønt lys til å kjøpe opp banken. Foto: Terje Pedersen / NTB
Mange Sbanken-kunder har ikke fått flytte fondene sine innen lovens maksgrense på ti dager.
Publisert Sist oppdatert

Problemene oppsto ifølge Dagens Næringsliv da kunder skulle flytte fondene sine ut av Sbanken, som har blitt kjøpt opp av DNB.

– Vi skal gå igjennom hver enkelt sak. Og vi skal kompensere alle de kundene som er blitt solgt ut av markedet, og hvor feil hos oss har ført til tapt avkastning, sier DNBs konserndirektør for formuesforvaltning Håkon Hansen til avisa.

Fondssparere som melder flytting til ny bank, har måttet vente mye lenger enn lovens maksgrense på ti virkedager. For rundt tusen kunder ble det mer enn fem uker.

I flytteperioden mistet mange tilgang til fondene og dermed også muligheten til å kjøpe seg inn eller ut av markedet. Andre er ifølge DN blitt solgt ut av markedet og kan dermed ha gått glipp av store gevinster. Finanstilsynet har tidligere uttalt at disse kan ha krav på erstatning for tapt avkastning hvis flyttefristen er brutt.

– Vi vil først konsentrere oss om en manuell gjennomgang av cirka 2500 flyttemeldinger fra januar og februar, ettersom forsinkelsene har vært størst for denne gruppen, sier Hansen.

DNB skal ta kontakt med kundene og formidle beløpet de beregner i kompensasjon.

Les også:Hva tjener folk egentlig? Her oversikten som gir svar

Les også:Rita og Morten mister tre millioner i pensjon: – Det er så bittert

Les også:Ekspert: Dette er den største pensjonsfella i 2024


Powered by Labrador CMS