Innenriks

Flere til å fly Widerøe-flyene

Widerøe styrker bemanningen for å unngå kanselleringer.

Widerøe havner på tredjeplass på Avinors liste over flyselskaper med flest kansellerte avganger fra Gardermoen i fjor.
Publisert Sist oppdatert

Tall fra Avinor, som Dagsavisen omtalte i går, viser at Widerøe kansellerte 359 avganger bare fra Oslo lufthavn i fjor. Det var færre enn SAS, men flere enn Norwegian. Også i år har Widerøe hatt problemer på grunn av «ressursmangel», opplyser informasjonssjef Catharina Solli.

Les også: 2.000 av avgangene til SAS, Norwegian og Widerøe ble innstilt i fjor

– Har sluttet

– Dette skyldes at når vi planlegger produksjon må vi planlegge langsiktig. Da har vi prognoser vi støtter oss til. Realiteten er at det er flere som har sluttet eller tatt permisjon i Widerøe enn normalt, og dermed flere enn hva vi har lagt til grunn da vi planla produksjonen, forteller Solli.

Derfor har flyselskapet måttet ta grep.

– Per i dag har vi to pilotkurs på gang, og vi forventer å være i ressursbalanse i løpet av sommeren, sier Solli.

– Innebærer dette at dere får flere piloter?

– Kursene som går nå, og som også er planlagt til høsten, vil kompensere, men også øke det totale antallet og gi oss en utvidet grad av piloter sett opp mot antall fly, bekrefter Solli.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Best i Norden

Hun tilføyer at når det gjelder kanselleringer generelt, har Widerøe «en svært god regularitetshistorikk».

– I 2016 var vi best på regularitetsstatistikken blant alle nordiske flyselskap i Norden, påpeker Solli.

– Vårt mål er alltid å fly våre kunder til den destinasjonen de har booket sin billett, og til det tidspunktet vi har lovet, men beklageligvis lar det seg ikke alltid gjennomføre, må hun like fullt erkjenne.

Solli mener ellers at det er litt urettferdig å sammenligne Widerøe med SAS og Norwegian.

– Én kansellert avgang hos Widerøe, eksempelvis Tromsø-Kirkenes og tilbake, resulterer i 12 kanselleringer, påpeker hun.

Forklaringen er mange mellomlandinger.

– I tillegg flyr vi i de mest utfordrende topografiske forholdene i Norge.

Powered by Labrador CMS