Nyheter
En sponset «ernæringskonferanse»

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
28. august arrangeres nok en gang Aftenpostens «ernæringskonferanse». I år skal «konferansen» handle om hvorfor vi så gjerne vil leve sunt, men ender opp med å kose oss for mye. I år som i fjor er TINE eneste sponsor. Dette er problematisk.
Selv om «ernæringskonferanse» har én sponsor som har klare økonomiske interesser av at vi har et kosthold som favoriserer deres meieriprodukter, hevder Aftenposten på sine Facebooksider at annonsørene bestemmer ikke over det redaksjonelle innholdet og de er innforstått med sin rolle. La oss se litt på hva TINEs rolle egentlig er.
På listen over paneldeltagere sitter forskere, leger, en ernæringsfysiolog og en friidrettsutøver.
Friidrettsutøveren er Ingvill M. Bovim. Bovim har tidligere vært ambassadør for TINEstafetten og sier hun ladet alltid opp til TINEstafetten med grove kornprodukter, yoghurt og melk. Jeg har også gode minner fra TINEstafetten, og jeg ladet også opp med grove kornprodukter, yoghurt og melk. Det var det vi hadde lært var sunt.
Som i fjor er lege Jørgen Skavlan med. Under fjorårets «konferanse» forfektet han viktigheten av «middagsbordet», nemlig at det er viktig at mor og far har definisjonsmakten over hva det vil si å spise sunt, så ikke dette overlates til bloggere. Det var nok derfor Bovim og jeg ladet opp med grove kornprodukter, yoghurt og melk. Fordi mor og far sa det var sunt.
Ernæringsfysiologen som stiller er Anne Marie Skjølsvik. Skjølsvik er ansatt av TINE som TINEs ernæringsfysiolog. På Skjølsviks blogg står det «Jeg er klinisk ernæringsfysiolog i TINE og hjelper deg med å finne den riktige balansen». Det er mer enn hva Aftenposten kan si om sitt panel.
Når en ser at 3 av 6 av Aftenpostens «eksperter og forskere» har en finansiell eller utpreget positiv holdning til TINE og melk, er det tydelig at det ikke er Aftenposten som står for det redaksjonelle innholdet, det er det TINE som gjør.
Aftenposten hevder at publikum vil bli informert når det presenteres et sponset innlegg. I så fall må Aftenposten kalle dette for hva det er – et PR-event – og markere alt.