Verden

Dramatisk for ukrainske skolebarn, viser rapport fra Redd Barna

Redd Barna har gjort alarmerende funn om ukrainske barns skolegang og psykiske helse: – Svært dramatisk, sier den norske generalsekretæren.

En gruppe barn får fysisk skoleundervisning i et av mange provisoriske klasserom under jorda i Kharkiv. T-banestasjoner er gjort om til skoler i flere av de store byene som er utsatte for angrep fra Russland.
En gruppe barn får fysisk skoleundervisning i et av mange provisoriske klasserom under jorda i Kharkiv. T-banestasjoner er gjort om til skoler i flere av de store byene som er utsatte for angrep fra Russland.
Publisert Sist oppdatert

Mandag var det første skoledag, en høytidelig begivenhet i krigsrammede Ukraina, som har vært under angrep fra Russland i over to og et halvt år. En ny undersøkelse gir liten grunn til optimisme på vegne av den oppvoksende generasjon.

I rapporten fra Redd Barna, som har gjennomført sin undersøkelse blant 579 barn, 584 foreldre og 460 lærere i 12 regioner, slås det blant annet fast:

  • To av tre barn som bor ved frontlinjen rapporterte at de ikke går fysisk på skole, og nesten halvparten av alle ukrainske skolebarn er avhengig av fjernundervisning.
  • Det første året etter eskaleringen av krigen, tilbrakte ukrainske barn i gjennomsnitt 920 timer i underjordiske bunkere og tilfluktsrom.
  • Tre av fire barn i Ukraina lever i konstant frykt. Ni av ti barn lider av psykologisk og emosjonelt stress.
  • Disse barnas vanligste problemer er at de føler seg utrygge eller redde (73 prosent), at de er uinteressert i å lære (64 prosent) og at de er triste eller har lav selvtillit (54 prosent).

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS