Innenriks

Bompengetakstene kan øke i flere byer

Bompengetakstene kan øke eller bli stående på stedet hvil når regjeringen opphever bompengeforliket. Det kan samtidig gi nye milliarder til kollektivtrafikk.

Bomstasjonen i Fagerheimgata i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Bomstasjonen i Fagerheimgata i Oslo.
Publisert Sist oppdatert

Forliket kom på plass etter bompengeopprøret i 2019 og sier at staten øker sitt bidrag til veiprosjekter i byene, mot at byene bruker deler av midlene til å redusere bompengene.

Ap-Sp-regjeringen endrer avtalen og fjerner koblingen til bompenger. Det gjør at storbyene kan omdisponere 3,7 milliarder kroner som var satt av til å redusere bompengetakster, melder NRK.

Disse midlene kan nå brukes på for eksempel kollektivtrafikk.

– Endringen gjør at lokale styremakter vil få større frihet til å justere bompengetakstene. Men det må vurderes i hver enkelt sak om lokale endringer i bompengeopplegget vil kreve ny behandling i Stortinget, opplyser samferdselsdepartementet.

Endringene kan gjelde allerede fra neste år. Bergens politiske ledelse varslet i juni til Bergens Tidende at bompengetakstene vil kunne gå tilbake til nivået de var på før 2020. I Oslo har politikerne uttrykt et ønske om ikke å måtte sette ned bompengetakstene.

Fremskrittspartiet sier at de som bruker bilen mye vil bli rammet dersom bompengetakstene øker.

– Dette er for eksempel småbarnsforeldre som må kjøre unger til barnehage, skole og fritidsaktiviteter. For ikke å snakke om alle som må bruke bilen til jobb. Denne bompengesøkningen vil ramme denne gruppa hardt, sier første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Frank Sve fra Frp.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Powered by Labrador CMS