Innenriks

Biltrafikken gasset opp

– En flause. Utrolig pinlig. Det sier MDGs Arild Hermstad om at klimautslippene fra veitrafikken økte med 3,8 prosent fra 2020 til 2021.

Stadig flere elbiler var ikke nok. Utslippene fra veitrafikken gikk likevel opp i fjor.
Stadig flere elbiler var ikke nok. Utslippene fra veitrafikken gikk likevel opp i fjor.
Publisert Sist oppdatert

Økningen i utslippene skyldes både høyere salg av autodiesel og en lavere mengde biodiesel innblandet i drivstoffet, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

– Dette viser at samferdselspolitikken er helt feilslått når det gjelder klima, fortsetter MDGs nestleder.

– Nå må kollektivtrafikken opp, ikke bare for å ta igjen det tapte på grunn av koronaen, men den må også vokse. Det må vi få til ved å sette ned prisene, som Tyskland har gjort.

92 kroner for en måned

– I Tyskland kan du nå reise med tog i én måned for 9 euro, fortsetter Hermstad.

Dette tilbudet, som omfatter både lokal- og regionaltog, gjelder for juni, juli og august, går det fram av nettsidene til Deutsche Bahn.

De som kjøper den såkalte Euro 9-billetten, kan også reise med andre former for kollektivtrafikk, slik som buss, så lenge det ikke er snakk om langdistanse.

9 euro tilsvarer om lag 92 kroner med dagens kurs, ifølge Norges Bank.

– Hvor billig mener du det skal bli å reise kollektivt i Norge?

– I dag er det altfor dyrt å ta toget i Norge. Et kutt på 20 prosent er et bra sted å begynne, svarer Hermstad.

– Og så kan vi se for oss en veldig billig ungdomsbillett i sommermånedene for dem som er under 26 år.

– Kjørte mer bil

Lavere billettpriser alene holder likevel ikke for å få ned klimautslippene fra veitrafikken, mener Hermstad.

– Vi må ta et oppgjør med samferdselspolitikken som er ført fram til nå. Den tar ikke inn over seg at mer trafikk fører til økte utslipp av klimagasser.

– Derfor må vi droppe all motorveibygging rundt byene. Det har vært mye oppmerksomhet om Vestkorridoren, men det er også tilsvarende planer i Bergen og Trondheim.

– Underprioriteringen av vedlikeholdet av mindre veier, fører også til at det blir lettere å bygge nye motorveier, tilføyer Hermstad.

Det ble solgt 2.886 millioner liter med autodiesel i fjor, 1,5 prosent mer enn i 2020. Forklaringen på denne økningen er enkel, ifølge Kristin Bremer Nebben, administrerende direktør i Drivkraft Norge – bransjeforeningen for selskaper som selger drivstoff og energi.

– Det var på grunn av koronaen. Folk kjørte mer bil i 2021 enn i 2020, sier hun.

Kutt på grunn av brann

SSB fordeler klimagassutslippene på åtte hovedkilder. Ikke bare veitrafikken, men også fire andre av dem hadde en markert økning i utslippene i 2021 sammenlignet med 2020.

Utslippene fra industri og bergverk gikk opp 3 prosent. Utslippene fra energiforsyning, inkludert gasskraft, fjernvarme og avfallsforbrenning, gikk opp 4,6 prosent.

– Dette er en følge av økt aktivitet i samfunnet igjen, sier seniorrådgiver Trude Melby Bothner i en nyhetssak på SSBs egne nettsider.

På grunn av flere melkekyr og ammekyr i 2021 gikk også utslippene fra jordbruket opp – med 1,7 prosent.

De samlede utslippene gikk likevel ned med 0,3 prosent til 49,1 millioner tonn CO₂-ekvivalenter, noe Bothner betegner som «en flat utvikling». Hovedårsaken til dette var en nedgang i utslippene fra olje- og gassutvinning på 7,9 prosent fra 2020 til 2021, ikke minst fordi prosesseringsanlegget i Hammerfest har vært stengt siden en brann i 2020.

Sammenlignet med 1990 var utslippene 4,5 prosent lavere i fjor. De må bli minst 50 prosent lavere innen 2030, hvis Norge skal klare å oppfylle Parisavtalen.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

Powered by Labrador CMS