Nyheter

Belønningspakke til gående, syklende og kollektivreisende

Midlertidig gang- og sykkelbru i sentrum, bedre kollektivtilbud og sanntidsinformasjon på bussholdeplasser er noe av det politikerne skal bruke de 80 belønningsmillionene fra staten til.

Buss kjører over Bybrua. FOTO: PÅL KARSTENSEN
Belønningsmidlene fra staten, som skal bidra til at Drammen når nullvekstmålet i biltrafikk, går blant annet til en midlertidig gang- og sykkelvei over elva, når Bybrua rives.
Publisert Sist oppdatert

Etter at Buskerudbypakke 2 falt sto plutselig Drammensregionen uten finansiering for mange av sine store samferdselsprosjekter de kommende årene, men en avtale ble signert med staten som lot kommunen beholde belønningsmidler for å oppfylle nullvekstmålet i trafikken til 2021.

Opprinnelig meldte de fire partnerkommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg i Buskerudbyen at de trengte 270 millioner kroner i belønningsmidler fra staten til de prosjektene de ønsket å satse på, men i retur fikk de 160 millioner fordelt over de to årene avtalen gjelder for. Innen 2021 er målet at belønningsavtalen skal erstattes av en byvekstavtale, som staten allerede har inngått med flere andre større byer i landet.

Selv om Fremskrittspartiet gjentok sitt standpunkt om at Drammen kommune burde forlate Buskerudbysamarbeidet, der Drammensordfører Monica Myrvold Berg er leder, bestemte flertallet av formannskapets politikere at samarbeidet skulle fortsette og de sammen skulle forhandle frem en byvekstavtale så raskt som mulig.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS