Innenriks

Barn og unge synes det er for mye reklame i sosiale medier

To av tre barn og unge i alderen 9 til 18 år synes det er for mye reklame i sosiale medier. Mange sier de får reklame for alkohol, spill og slanking.

På den ene siden ser de fordelene ved å redusere skjermtiden og være mer til stede fysisk, men på den andre siden opplever de det som svært vanskelig å logge av, skriver Opinion i presentasjonen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Barn og ungdommer mener det er for mye reklame i sosiale medier og opplyser at de eksponeres reklame for både alkohol og muskelbygging.
Publisert Sist oppdatert

64 prosent av 9- og 10-åringer som er i sosiale medier, synes det er for mye reklame på disse plattformene, viser tall fra Medietilsynet.

Blant jenter fra 15 til 18 år er hele tre av fire enige i dette.

– Mengden reklame de unge eksponeres for, er åpenbart for stor. I tillegg er det altså mange som får reklame for produkter de skulle vært skjermet for, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

Tre av fem 14- til 18-åringer svarer at de har fått reklame for gambling eller pengespill. Vel én av fem i denne gruppen har fått reklame for alkohol, mens 13 prosent av 9- til 12-åringene har det.

Én av fire av de yngste sier at de har fått reklame for hjelp til muskelbygging, mens én av fem i denne gruppen har fått reklame for slankeprodukter.

Powered by Labrador CMS