Kultur
– Vi har latt oss inspirere av Shakespeare, men vi har rydda litt opp i det
På i underkant av fire uker har Marit Moum Aune og Kaloyan Boyadjiev snekret sammen «En midnattssolsdrøm», et alternativ til Shakespeares «En midtsommernattsdrøm». Med Operataket som scene.
Prøveforestilling av En Midnattssolsdrøm på operataket.
AMANDA IVERSEN ORLICH
– Er det høljregn, og det har vi sagt hele tiden, så kan vi ikke gjennomføre. For de danser jo på tåspiss!
Etter å ha gått det som viste seg å være en tung motbakke opp mot toppen av operataket møter Dagsavisen Marit Moum Aune sittende under det svarte regissørteltet med blikket rettet mot scenen. Og scenen, det er operataket, dekket med spotlys, gressplen, blomsterbed og en opphøyd scene. Der skal ballettforestillingen «En midnattssolsdrøm» settes opp fra 9. til 19. juni, uansett vær (bortsett fra høljregn, da). Aune er regissør og koreograf på balletten sammen med Kaloyan Boyadjiev.
Tittelen minner kanskje om noe du har hørt før, for den er inspirert av Shakespeares mest populære stykke, «En midtsommernattsdrøm», men i en forenklet historievariant. Mens den originale forestillingen utspiller seg gjennom ett døgn i skogene utenfor Athen, foregår Nasjonalballettens variant på hele Norges operatak. Kostymene er laget så man skal kunne se vinden og været, noe man gjør, idet de to gudene Oberon og Titania vandrer elegant mot scenen i flagrende himmelblå drakter. Når Dagsavisen ankommer operataket er det to dager til premiere, og forestillingen skal gjennomgås i sin helhet for første gang.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP