Kultur
The Weeknd raser mot H&M etter «rasistisk» reklame
En genser med trykk skaper reaksjoner.

Få nyhetsbrev fra Dagsavisen. Meld deg på her!
The Weeknd har jobbet tett med H&M og deltatt i kampanje for klesgiganten. Han reagerer sterkt på et foto i en kampanje der en gutt har en hettegenser med teksten «den kuleste apen i jungelen».
woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i’m deeply offended and will not be working with @hm anymore... pic.twitter.com/P3023iYzAb
— The Weeknd (@theweeknd) January 8, 2018
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
Reaksjoner
Andre artister har også reagert på det samme bildet. Et bilde der en svart gutt har en genser med teksten: «Coolest monkey in the jungle». Den hvite gutten ved siden av er derimot den kuleste tigeren i jungelen.
Omsetning
Også rappere som T.I. raser og påpeker at afroamerikanere står for en stor del av H&Ms omsetning og om de ikke skjerper seg vil de tvinge H&M i kne
Trommeslager Questlove i The Roots er heller ikke nådig i et innlegg på <="" >@hm<="" >january="" >pic.twitter.com="" ="" a><="" and="" anymore...="" async="" be="" blockquote>="" charset="utf-8" deeply="" href='http:// woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. i' m="" not="" offended="" p>—="" p3023iyzab<="" script>'="" src="https://platform.twitter.com/widgets.js" the="" weeknd="" will="" with="" working="">Instagram
der han påpeker at H&M helt sikkert vil trekke kampanjen, be om unnskyldning og så donere en sum til et veldedig formål. Til slutt skriver han: «Alt dette forteller meg er at H&M mangler noe i sitt styrerom. Kan dere gjette hva?».
H&M trekker nå hele bildet fra alle kampanjer.
– Vi er veldig lei oss for dette bildet og vi ber så mye om unnskydning, sier kommunikasjonssjef Johanna Morell til Dagsavisen.