Kultur
Sverre Bjertnæs’ store triumf
Har Sverre Bjertnæs endelig «kommet hjem» med den store separatutstillingen på Vestfossen? Eller har han laget en «absurd, på grensen til pervers» utstilling? Den er i hvert fall politisk og kunstnerisk stram.
Allerede i det første gallerirommet viser Sverre Bjertnæs både skulptur og maleri.
Vegard Kleven
VESTFOSSEN (Dagsavisen): Det er ingen overraskelse at det er Sverre Bjertnæs, en av landets mest populære billedkunstnere, som er invitert til å ha Vestfossen Kunstlaboratoriums aller første separatutstilling. Gjennom 20 år har de pleid å vise kollektivutstillinger. Stedets størrelse gjør det å stille ut alene til en usedvanlig krevende oppgave. Bjertnæs har en stor produksjon, og en retrospektiv utstilling hadde fylt de mange kvadratmeterne. Men Bjertnæs har valgt å ta laboratorietittelen alvorlig, så (så-å-si) alt er nyprodusert.
Sverre Bjertnæs fyller galleriets fire etasjer med 40 verk. Det er ikke mye, men det er nok. Det største maleriet, «Lakseskatten», måler intet mindre enn 24 meter! Det skulle egentlig vært 28 meter langt, men kunstner og kurator røk uklar om løsningen.
Utstillingen «Sverre Bjertnæs – Hjem» bærer undertittelen «Hengt opp av Fredrik Værslev» Den tre år yngre kunstnerkollegaen forsøker desperat å unnvike tittelen kurator. Men som en del av oppdraget bestilte han to abstrakte paneler til avslutning i begge ender av «Lakseskatten». De som kjenner kunstneren, vet at «abstrakt» ikke akkurat er hans foretrukne uttrykksform. Så skal da også Sverre Bjertnæs ha vært så misfornøyd med egen innsats, at han nektet å henge opp de to endestykkene. Men da tro kuratoren til, og forlangte at kunstneren lot spikrene til de to panelene stå.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP