Kultur

Stikker hull på norske verkebyller

KOMMENTAR: Hva er det med «Ways of Seeing»? Denne uka kan du selv få svar når stykket settes opp igjen på Oslo-scenen i forbindelse med Hedda-dagene. Dagsavisens Mode Steinkjer mener det er viktig at stykket igjen kommer til hovedstaden.

«Ways of Seeing» settes opp på Det Norske Teatret. Det vil gi mange flere muligheten til å se stykket som førte til at en justisminister måtte trekke seg og som på flere vis stakk hull på norske verkebyller. FOTO: LEIF GABRIELSEN/BLACK BOX TEATER
Publisert Sist oppdatert

Knapt noe enkeltstående norsk kunstverk har hatt samme samfunnsmessige gjennomslagskraft som teaterforestillingen «Ways of Seeing», regissert av Pia Maria Roll og skapt av blant andre regissøren selv sammen med Marius von der Fehr og skuespillerne Sara Baban og Hanan Benammar. De to sistnevnte bygger sin deltakelse på egne historier i møtet med det norske samfunnet og de grunnleggende eksistensielle spørsmålene knyttet til makt og maktesløshet.

Stykket i seg selv nærmer seg det tradisjonelle, politiske aksjonsteatret, og er svært gjenkjennelig i formen for den som har sett Rolls tidligere oppsetninger. Men akkurat som eksempelvis kunstneren Kjartan Slettemarks «Av rapport fra Vietnam: Barn overskylles av brennende napalm. Deres hud brennes til svarte sår og de dør», ikke lenger bare er en kollasj, eller forfatteren Agnar Mykles «Sangen om den røde rubin» ikke bare er en roman, har «Ways of Seeing» blitt en levende organisme i seg selv som vil øve innflytelse langt utover scenekantene.

Les også: Omstridt Black Box-stykke settes opp i ny by

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS