Kunst

Publikum vil elske utstillingen «Hester dør stående»

Jeg tror publikum vil elske Hanne Tyrmis utstilling «Hester dør stående». Den er det motsatte av det tunge blyet hun bruker: luftig, poetisk og betagende.

Tyrmi
Hanne Tyrmi fotografert blant sine blykledde «trestammer» på Kunstnernes Hus. Utstillingen heter «Hester dør stående» og kan fort bli en publikumsvinner ifølge vår anmelder. Foto: Lars Elton eller Foto: Eline Mugaas
Publisert Sist oppdatert

Hanne Tyrmi fyller alle husets utstillingssaler på en måte som gjør det til en oppdagelsesreise å vandre gjennom rommene. Hun bruker bly som gjennomgående materiale i store, romlige installasjoner som det er en opplevelse å vandre inn i, rundt og mellom. Blyet gir utstillingen en distinkt karakter som hun løfter og varierer med en utsøkt sans for skulpturell oppfinnsomhet. Og hun får det tunge, giftige og mykt formbare materialet til å skinne med en detaljrikdom som du ikke ville trodd var mulig.

Kunstnerens virtuose behandling av blyet får meg til å tenke på Frans Widerberg (1934–2017). Han var også en mester i begrensningens kunst. Publikum elsket kunsten hans. Han ble berømt fordi han (så å si) utelukkende brukte de tre primærfargene gult, rødt og blått. Ved å begrense sine muligheter skapte han stor kunst med variert innhold. Hanne Tyrmi (født 1954) gjør det samme med bly.

Den 67 år gamle kunstneren har riktig nok ikke brukt et helt kunstnerskap på akkurat dette materialet. Men de siste åtte-ni årene har hun dykket ned i blyets formmessige muligheter. Ut av det 40 kvadratmeter store atelieret på Stryken, i utkanten av Nordmarka, har hun hamret og bøyd bly til skulpturer av ufattelige men gripbare dimensjoner. Blyet brukes til å fortelle historier som publikum kan dikte videre på.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS