Kultur
Pasenau og Andersen slår fra seg
Noen konstellasjoner er så opplagt spennende at du ikke tenker på muligheten før de plutselig realiseres. Samarbeidet mellom den yngre og eldre rebellen er ett av dem.
Fotografene Maria Pasenau og Morten Andersen møtes til dyst i Kunsthall Oslo.
Ida Fiskaa
Utstillingsprosjektet «The Dark Room» bringer fotokunstnerne Maria Pasenau og Morten Andersen sammen gjennom en felles interesse for god, gammeldags mørkeromsteknikk. Hun er en ung rebell i tradisjonen etter Nan Goldins rå og tette venne- og selvportretter, han er en erfaren gate- og rockefotograf som har markert seg som en frontfigur i norsk «hard-edge» fotografi.
Prosjektet startet med at Maria Pasenau (født 1994) skrev fanbrev til Morten Andersen (født 1965). Hun har laget kamerabasert kunst de siste syv-åtte årene. Han har holdt på siden før hun ble født. Det at han kunne vært faren hennes hindrer ikke at de to fotokunstnerne oppleves å ha en sammenfallende energi i bildene sine.
De sortmalte veggene i Kunsthall Oslo er tapetsert med fotografier og «søte» figurer på laserkuttede stålplater. Fotopapir som krøller og blå og gule cyanotypier gir utstillingen en taktil kvalitet som lar publikum oppleve nærhet til kunsten. Motivene er mørke utsnitt av skoglandskap og stiliserte detaljer av tekst og ulike botaniske elementer i cyanotypiene. Barnlige tegninger og puslefigurer inngår også i utstillingen. Den presenterer flere hundre små sort-hvite fotokopier montert i tette klynger, mens de blå og gule cyanotypiene har større formater. Stålplatene og de ulike formatene gir variasjon og skaper en fin rytme som motvirker gallerirommets vanskelige forhold med de store søylene.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP