Nye takter

Oslo World ble en rebelsk fest i høstmørket – les anmeldelsene her

Den første Oslo World-festivalen etter pandemien blir stående igjen som en av de beste årgangene i festivalens 28 år gamle historie. Det til tross for smitterestriksjoner og noen nødløsninger i bookingen.

Fado-duoen Lina_Raül Refree i Kulturkirken Jakob sto for Oslo Worlds mest fensglende konsert.
Duoen Lina_Raül Refree i Kulturkirken Jakob sto for Oslo Worlds mest fengslende konsert der Lina Rodrigues fadosang ble akkompagnert av samtidskomponisten Refree.
Publisert Sist oppdatert

Å arrangere en stor internasjonal festival i Oslo akkurat denne høsten, må ha vært et lappeteppe av byråkrati og kompromisser. At det ble en suksess i hvert fall sett fra publikums side, skyldes spillesugne artister, et publikum sulteforet på intravenøs livemusikk, og en svært god blanding av yngre talenter og solide veteraner på scenene. Under temaparaplyen «Rebeller» hadde alle det til felles at de har en eller annen form for europeisk tilknytning og dermed også tilgang til EU-godkjente vaksinepass. Oslo World utnyttet mulighetene til å igjen bringe noe av det beste den globale musikkscenen har by på til Oslos scener, der musikken ble spydspissen for en større diskusjon om sosial rettferdighet, representasjon, det offentlige ytringsrommet og artistenes viktige rolle som opprørske fanebærere for en bedre og mer inkluderende verden.

Ana Moura

Fra starten med Oumou Sangare fra Mali for snart en uke siden skulle uka og helgen, med blant andre legendene Amadou & Mariam, by på en rekke uforglemmelige konserter. Dagsavisen var på sine runder innom en fantastisk fin konsert med den portugisiske fadostjernen Ana Moura på Sentrum Scene, men selv hun bleknet i forhold til Lina_Raül Refrees konsert i samme sjangerlandskap senere i festivalen.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS