Kultur

Orkestret skinner, regien er svak

Til tross for superlativene som følger «Blåskjeggs borg»-regissør Tobias Kratzer, er det orkesterets prestasjon som sitter igjen.

«Blåskjeggs borg – en operatrilog»
Fra Operaens oppsetning «Blåskjeggs borg – en operatrilog», her John Lundgren og Dorottya Lang i «Blåskjeggs borg»-delen.
Publisert Sist oppdatert

Den tyske regissøren Tobias Kratzer har sydd sammen en sangsyklus og to enaktere til en helaften på Operaen i Bjørvika. Slike sammenstillinger framstår ofte tilfeldige, så gjennomtenkt regi er velkommen. «Blåskjeggs borg – en operatrilogi» også en anledning til å høre den påtroppende nye musikksjefen i Operaen, Edward Gardner, på dirigentpulten.

Kratzer er erfaren. Han regisserte blant annet Wagners «Tannhauser» på operafestspillene i Bayreuth i 2019 der Lise Davidsen debuterte som Elisabeth, og er invitert tilbake dit i sommer. På Operaen i Oslo lar han de tre verkene utspille seg i samme scenerom og rundt samme mannlige sanger, John Lundgren. Samtidig vrir han dramaturgien på måter som tilsynelatende gir de kvinnelige karakterene mer agens og anerkjennelse.

Sangsyklusen «Frauenliebe und Leben» fra 1840 trenger kanskje denne hjelpen mest. I originaldiktet ser en gammel kvinne sin datterdatter og tenker tilbake på eget kjærlighetsliv. Men komponist Robert Schumann dropper siste vers og rendyrker en yngre kvinne som blindt forguder sin ektemann. Som sopran Carolyn Sampson diskuterte i The Guardian rundt sin egen innspilling av disse sangene i 2021: Hvordan kan en kvinne med respekt for seg selv framføre disse tekstene i dag?

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS