Kultur

Nå kommer Valentino

Oslo har fått et eksklusivt fashion district midt i sentrum med luksusforretninger som Gucci, Burberry, YSL og Louis Vuitton på rekke og rad. Til høsten kommer også Valentino.

Motehuset valentino ønsker å satse i Oslo, og til høsten kommer de med egen butikk i Nedre Slottsgate..
Publisert Sist oppdatert

Det eksklusive italienske motehuset Valentino forbindes gjerne med kjolene som superstjernene bærer på den røde løperen. Til høsten åpner motehuset butikk i Nedre Slotts gate i Oslo, i lokalene til Steen og Strøm der Hermés holdt til tidligere. Tvers over gaten holder Jimmy Choo på å innrede en egen butikk vegg-i-vegg med Yves Saint Laurents flashipstore. Området heter Promenaden og har tatt mål av seg til å bli et Oslo Fashion District.

– Disse motehusene gjør ikke tilfeldige valg, at Valentino velger seg nettopp Oslo er et bevis for at Oslo er i ferd med å bli en motehovedstad i verdensklasse, sier Fredrik Kumlin, administrerende direktør i Promenaden Management.

High-end

Promenaden har satset tungt på å utvikle de historiske eiendommene i kvartalet rundt Nedre Slottsgate, Øvre Slottsgate og Prinsens Gate, og etablere gode forhold med gårdeiere og Oslo kommune. I samarbeid med det danske familieselskapet Group88 har de utviklet et handlesentrum skreddersydd til moderne forbrukere som liker å blande high end luksus med rimeligere, kontemporære motemerker.

###

Jimmy Choo og YSL er blant butikkene i Promenaden fashion District. Foto: Sissel Hoffengh

– Oslo er kanskje den hovedstaden i Europa som ekspanderer mest og raskest. Det er stor befolkningsvekst, lav arbeidsledighet og folk er kvalitetsbevisste. Vi har lagt merke til at de ofte kommer til København for å handle varer de ikke kan få tak i her. Men nå trenger de egentlig ikke dra lenger enn til Oslo, sier Marius Møller, daglig leder i Group88.

Som London og Madrid

Marius Møller sier at i Group 88 sammenlikner de Oslo nå med storbyer som London, Paris og Madrid.
– Alle større byer har sine fashion districts som Champs Elysees i Paris og Bond Street i London, og det er nettopp disse handlegatene som norske Promenaden sammenliknes med, sier Marius Møller.

Vil handle hjemme

Det er 16 år siden Group 88 startet opp Mulberry i Akersgaten. Marius Møller forteller at nordmenns handlevaner har endret deg en god del siden den gang.

– Det er en trend at folk ønsker å handle luksus hjemme, ikke bare på utenlandsreiser. Hvorfor vet vi ikke, det kan være at folk ønsker at ferier i større grad skal være opplevelser, mens shopping er noe man vil gjøre trygt hjemme.

Betalingsvillige

Foreløpig har luksusbutikkene slitt med å tjene penger i Oslo, men Marius Møller mener det vil endre seg bare butikkene blir litt bedre etablerte. For shoppingglade nordmenn skorter det, i følge danskene, ikke på.

– Nordmenn vet hva de vil ha og de er ikke redde for å betale for kvalitet, kanskje mer enn andre skandinavere. I Oslo Fashion District havner de i en klynge av eksklusive flagshipstores som YSL og Gucci, kontemporær fashion ala Acne Studios, Ganni og Isabel Marant, storbutikker som Eger og Steen og Strøm - samt attraktive spisesteder, små boutique-hoteller og kjente turistattraksjoner, sier Møller til Dagsavisen.

I fjor startet selskapet opp de to butikkene Balenciaga og Saint Laurent i Oslo, og i år er det duket for Valentino. Det er første gang et stort motehus velger å åpne i Oslo først, før København eller Stockholm.

Powered by Labrador CMS