Kultur

– Musikk er en del av problemet

Hvor går grensen? spør Popsenteret i sin nye skoleomvisning. Landskjente Ea, Ella og Ellisiv testet opplegget og reagerte på russelåtene.

Ea Baklund, Ella Fyhn og Ellisiv Aure fra 9. klasse på Brannfjell skole har testet ut Popsenterets nye skoleopplegg «Hvor går grensen».
Publisert Sist oppdatert

– Mange tenker ikke over hva de hører på, og hva som faktisk blir sagt i låtene som spilles rundt oss hele tida. Dette skoleopplegget kan få folk til å tenke etter. Musikk bidrar til problemet vi har tatt opp, sier Ea Baklund (14), på Popsenteret i Oslo med venninnene Ellisiv Aure og Ella Fyhn.

De tre 14-åringene fra Brannfjell skole i Oslo ble landskjent da de skrev innlegg til Aftenpostens SiD-side om hvordan unge jenter blir kalt «hore», «slut» og «fitte» i skolegården. «Vi nekter å godta dette som vår hverdag», skrev 14-åringene, som ble invitert til å holde appell på 8. mars, og innlegget deres ble tatt opp i Stortinget.

Les også: Ungdomsskoleelever tok knallhardt oppgjør med sexisme i skolen

Denne uka ble Ella, Ea og Ellisiv invitert sammen med klasse 9G fra Brannfjell skole til å teste Popsenterets nye skoleprogram med arbeidstittelen «Hvor går grensen? Meninger, makt og musikk». Opplegget skal tilbys skolene gjennom Den kulturelle skolesekken for skoleåret 2019–2020. Målet er å diskutere og bevisstgjøre rundt popmusikk, påvirkning og ytringsfrihet.

Les også: Provoseres av overgrepstekst

«Den tøsen har en skade»

Programmet på Popsenteret åpner med avspilling av «Flasker på flasker» av Bergensrapperne Sushi X Kobe, med tekstlinjer som: «Den tøsen har en skade/hon hadde mensen så jeg pulte hon på badet».

###

Tekstlinjer fra Sushi X Kobe "Flasker på flasker", i Popsenterets skoleomvisning "Hvor går grensen". Foto: Mimsy Møller

Deretter kommer den mest omdiskuterte russelåten fra 2017: «Playboy 2017» av Solguden & Mannen, med tekstlinjen «Er du 13, er du med /når du suger, så gå ned».

Niendeklassingene vrir seg i benkeradene, noen uttrykker avsky – «det der er altfor drøyt!».

Teksten ble senere endret til «Er du 17 er du med», opplyser omviser Knut Kippersund Nesdal.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Årets russelåter

Videre i programmet er det diskusjon om Karpe Diems «Attitudeproblem» og «Rebell i kjellerleiligheten din», og betydningen av kontekst. Det er tippekonkurranse om sensur av norsk pop gjennom historien, og en tur i studio der elevene får lage sine egne låter og teste grensene for hva som går an å uttrykke offentlig.

Mot slutten av programmet spilles en av årets russelåter: «Metoo» av produsent og artist Juur. Den har refrenget «Bare du du du / får meg til å skrike metooo», og åpner med linjene: «Jeg ser en-to-tre-fire feite horer på et sted. Hun ene var død så jeg må nøye meg med tre».

Elevene har fått hvert sitt ja/nei-skilt for å stemme på om dette er innafor. Alle viser «nei».

Oppsummerer

Etter omvisningen oppsummerer Ea, Ellisiv og Ella:

Ella: – Musikk er en viktig faktor i negative holdninger til kvinner.

Ellisiv: – Folk bør tenke mer over hva de hører på, denne omvisningen kan bidra til det.

Ea: – Den første låten (Sushi X Kobe) gjorde meg skikkelig sjokkert. Det er drøyt at det spilles på radioen.

Russelåtene som mange reagerte på, er en del av hverdagen på ungdomsskolen, forteller de tre.

Ellisiv: – Dette er musikk som blir spilt i klasserommet, på fest og i andre sosiale sammenhenger.

Ella: – Russelåtene er umulige å unngå. Det spilles overalt, ingen tenker over det.

Ellisiv: – Du danser og blir revet med først. Så hører du tekstene, som er veldig grove og som aldri hadde blitt akseptert uten en fengende melodi i bakgrunnen.

Ingen av de tre er tilhenger av noen forbudslinje i popmusikken, ett av temaene som blir diskutert under omvisningen.

Ea: – Alt som blir forbudt, blir ekstra spennende.

Ella: – Men det bør være noen grenser, selv om det ikke er forbud.

Les også:Vi er ikke pappagutter. Det er ikke foreldrene våre som betaler

Og de mener russeforeldre må ta sin del av ansvaret:

Ellisiv: – Det er sjukt at foreldre betaler for at russen skal få lagd disse russelåtene.

Ea: – Ingen vil vel støtte disse tekstene?

Ellisiv: – Foreldre bidrar til negative holdninger når de betaler for disse russelåtene. Få 18-åringer har råd til å betale selv. Foreldrene bør tenke over hva de driver med.

– «Hore» blir fortsatt brukt mye

– Jeg hadde trodd at russelåtene skulle blitt bedre etter debatten i 2017, men det er fortsatt mange drøye tekster på russelåtene, sier formidler Knut Kippersund Nesdal ved Popsenteret, som er omviser for «Hvor går grensen»-satsingen.

– Jeg hørte gjennom endel av årets russelåter i arbeidet med dette opplegget. Det kan virke som overgrep ikke er så kult å synge om lenger, men det er enda mer dop og alkohol, og ordet «hore» blir fortsatt brukt veldig mye, sier Nesdal.

– Russelåter er veldig populær musikk. Låtene kan ha flere millioner avspillinger på Spotify og er populære helt ned på barneskolenivå. For Popsenteret er det viktig å snakke om musikken som disse elevene har rundt seg hver dag.

– Det var interessant å se at ungdommene reagerte på russelåtene i denne sammenhengen. Sangene har klare elementer av humor. Men de syntes ikke dette var noe gøy.

Les også: Hege Ulstein - Kvinnefiendligheten blant norske russ er ikke uskyldig moro

Powered by Labrador CMS