Kultur

Moren til Munch-«Moren»: – Mange vil mislike den

Heslig, syntes Dagsavisens kritiker. – Hun prøver ikke å være ung og vakker, sier den verdensberømte kunstneren, om kvinneskulpturen som nå preger Oslo.

Tracey Emin. Britisk kunstner. Prøveløft av det 18 tonn tunge og ni meter høye kunstverket «Moren» med kran på Sukkerbiten.
Tracey Emin. Britisk kunstner. Prøveløft av det 18 tonn tunge og ni meter høye kunstverket «Moren» med kran på Sukkerbiten.
Publisert Sist oppdatert

– Det var kjempespennende å se den komme på plass. Jeg var redd den skulle se ut som et monster. Men det gjorde den ikke. Den ble akkurat som jeg hadde håpet. Om noe virker den mildere, smiler Tracey Emin.

Hun har nettopp fått sett sitt livs største verk bli ferdigstilt: Den ni meter høye, 18 tonn tunge bronseskulpturen «Moren» ble torsdag pakket ut av sine stillaser og løftet på plass utenfor Munchmuseet, til stor applaus og internasjonal oppmerksomhet. «Oslo har fått et nytt ikon», sa kulturbyråd Omar Samy Gamal (SV) på pressekonferansen etterpå.

Tracey Emin er en av Storbritannias største samtidskunstnere. Personlig, utleverende og kontroversiell, er tre av karakteristikkene fra Store Norske Leksikon. Hun kan velge og vrake blant internasjonale gallerier og museer, hun gjør aldri oppdragskunst. Men Edvard Munch har vært en av hennes viktigste inspirasjonskilder som kunstner, og da Oslo kommune utlyste konkurranse om en skulptur foran Munch-museet, meldte hun på en liten leirfigur av en aldrende kvinne, modellert etter Emins mor, som døde i 2016. Nå er hun støpt i bronse, montert foran Munch-museet, og umulig å velte, konstaterer kunstneren:

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS