Nye takter

Mimmis «Titanic» sprenger seg fram blant årets sterkeste album

Mimmi Tamba gjør ikke noe halvveis. Hennes nye album «Titanic» er en manifestasjon av styrke og av popmusikk slik den bare kan oppstå i drømmene.

Mimmi Mamba
Mimmi tamba er ute med sitt tredje album, Titanic, et av årets sterkeste.
Publisert Sist oppdatert

«Ta mæ ut av mørket/Slipp mæ løs», synger Mimmi på sitt nye album «Titanic». Det er ingen tvil om at Mimmi Tamba, eller bare Mimmi som hun kaller seg som artist, for lengst har kommet ut i lyset, selv om hennes tredje album totalt i stor grad handler om identitet, virkelighetsnavigering og troen på at kjærligheten finnes for alle. Det er nok en imponerende kunstnerisk manifestasjon av en inderlig og sterk indre stemme i kombinasjon med en sjelden evne til skape episke og vesentlige historier. Det handler om et tekstunivers som er originalt og frodig, men i enda større grad handler det inntrykket tyngden i et prosjekt som «Titanic» representerer. De nordnorske linjene er forresten ikke helt representativt for det engelskspråklige albumet, men det de formidler er viktig i måten Mimmi gjennom musikken trosser stereotypene og sprenger seg fram fra spennet mellom to kulturer. Minst.

Da hun ga ut «Semper Eadem» i 2020, som ble nominert til Spellemannpris, hadde hun vært en selvstendig artist i mange år, med debutalbumet «Storm» (2014) som et tidlig personlig framstøt. Men hun var også en skuespiller som var i ferd med å slå gjennom for alvor, ikke minst på Det Norske Teatret. Siden er sistnevnte blitt hennes førstescene, og Mimmi Tamba et navn for de store anledningene. Det er også på Det Norske Teatret at forestillingen basert på «Semper Eadem» etter planen skal se rampelyset tidlig neste år. Men i mellomtiden er det «Titanic» som gjelder. Dette albumet har ingenting med et dødsdømt skip å gjøre, snarere tenker man at tittelen er hentet fra den originale definisjonen som henspiller på titanene, de sterke, massive og uovervinnelige kreftene som blant annet omtales i gresk mytologi.

Mens «Semper Eadem» tok utgangspunkt i en rojalistisk britisk begrepsverden, er «Titanic» inspirert av en drømmeverden der man ikke kan si sikkert hva som er en våken tilstand og hva som er drøm. Mimmi oppgir Platons hulelignelse som et utgangspunkt for spørsmålet om hva som er virkelig? En metaforisk idé om at det vi oppfatter som virkelig i realiteten bare er et gjenskinn av virkeligheten. Og Mimmis «Titanic» er både en etablering hentet fra ideenes verden, og fra virkeligheten.

Hei!
Du må ha eit aktivt abonnement for å lesa vidare.

2 måneder
20 kr

20,-

KJØP

Powered by Labrador CMS