Nye takter
Metteson overbeviste stort på Øyafestivalen 2022, i et Sirkus-telt som ble alt for lite for alle som ville inn.
Mode Steinkjer
Metteson så rett inn i framtida på Øya
Metteson glitret som den stemmen for framtida han er, med et stilistisk koreografert og dramatisk konsertshow.
Det kom ikke som noen direkte overraskelse, men Metteson ble lørdagens første virkelige sensasjon, en konsert som viser hvorfor Sverre Breivik i rollen som Metteson er i ferd med å bli en av Norges største artister og med et internasjonalt rykte som løper som en brennende ild gjennom tørre hjerter. Og dem er det åpenbart svært mange av. Metteson treffer nettopp der, i smerterommene, men i motsetning til mange andre artister som synger om den vanskelige kommunikasjonen mellom to mennesker, fysisk eller ikke, eller kommunikasjonen med seg selv for den saks skyld. Det menneskelige aspektet i Mettesons musikk er både personlig, privat og allment på en og samme tid.
Metteson er enda en av de artistene som vi for alvor la merke til da han spilte på Bylarm, og det så sent som i fjor høst. Siden har han spilt stadig større konserter, varmet opp for Aurora på Europa-turné og blant annet fått en helside i den britiske avisa The Guardian som hyllet Metteson som «lyden av framtida». Og gjestet hjemlige festivaler som Slottsfjell tidligere i sommer. Vi tipper Sirkusteltet på Øya, med gud vet hvor mange tusen som presset seg inn og satt slukøret utenfor, er hans største noensinne. Hvorfor han ikke fikk Amfiet på bekostning av den britiske rapperen AJ Tracey (hvem sa du?), er en gåte og en aldri så liten feilkalkulering. Men det skal Metteson ha, både personligheten og showet hans kler mørket innendørs.
Det er et svartkledd og stort band, lær, tyll, lateks og eyelinere som lyser i takt med bare skuldre. Ikke lang kjole denne gangen, men fortsatt opphever han kjønnsnormene og leker seg med det androgyne lik en ung Brett Anderson i Suede eller en David Bowie. Som skuespiller fast i ensemblet på Den Nationale Scene i Bergen, suger Metteson erfaring fra alle strengene han kan spille på, og han kjører dramatikken i løpet fullt ut, vakker i framtoningen, som en skogens svartkledd Pan som har forvillet seg inn i en eksklusiv kjellerklubb inspirert av trettitallets Berlin. Her står han i spissen for et nøye koreografert show som er timet til fingerspissene. I starten ligger, sitter og åler han seg sensuelt og nesten seksuelt opphevet på et podium midt på scenen, før han inviterer rekka av fire korister som følger hans miste bevegelsesvink.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP