Kultur
Mentale skrik sprenger norsk teater innenfra
På Silent Disco-gulvet kan ingen høre deg skrike. Med mindre skriket er i ferd med å endre norsk teater for all framtid.
Fra forestillingen «Saykoluhjee» av Tani Dibasey på Salt. Her Tani Dibasey og Amalie Sasha Schanke i den tredje forestillingen, som foregikk midt i mengden under et silent disco-arrangement.
André Nesheim
«Min fuckings superpower er at jeg ikke er som alle andre», sier Tani Dibasey.
Det er både et utbrudd og en erkjennelse, en nøkkelsetning som faller omtrent midtveis i den tredje forestillingen av teaterprosjektet «SAYKOLUHJEE» på Salt, eller den første i den delen av prosjektet som har underteksten «Earth & Alien». Ja, man kan bli forvirret av mindre. Regissør og skuespiller Tani Dibaseys nye «Saykoluhjee» (lydmalende for engelske psychology – psykologi) er i utgangspunktet inndelt i fire deler, hvorav hver del består av tre forestillinger som tematisk skal henge sammen. I utgangspunktet, for her kan det bli mer. Akkurat som å gå til psykolog, det kan fort bli et evighetsprosjekt.
Men dette er også teater, og premisset er gitt: «Hva er poenget med psykologi-tjenesten i landet vårt når den utelukkende er mekka for øvre hvit middelklasse? Trenger «utlendinger» psykologi?», spør Tani Dibasey på prosjektets Facebook-side. I fjor høst skapte Dibasey den mye omtalte forestillingen «Sorte gutter gråter ikke». Den fant sted i et leilighetsgalleri på Grünerløkka i Oslo, hvor fem unge menn med ulik bakgrunn og personlighet drøftet skam, maskulinitet, frykt og psykisk sykdom, dels i lys av fellesnevnere som stereotypering, rasisme og kolonialisme. Det ble en berg-og-dal-bane av en teateropplevelse, med en energi og en dybde i samtalene og reaksjonsmønstrene som gjorde dypt inntrykk på alle som så.
2 måneder
20 kr
20,-
KJØP